Komunikacja z pacjentem w trudnych emocjonalnie sytuacjach

Wykładowca: dr n. hum. Joanna Chylińska, adiunkt w Studium Psychologii Zdrowia WUM, psycholog zdrowia, trenerka umiejętności psychospołecznych.  Odbyła szkolenie w zakresie terapii poznawczo-behawioralnej, ukończyła  studia podyplomowe w Szkole Warsztatu i Treningu Psychologicznego "Intra".   Pracuje klinicznie na stanowisku psychologa w Hospicjum Domowym "Empatia" oraz konsultuje w Poradni Psychologicznej dla studentów WUM.  Jej zainteresowania naukowe dotyczą wzmacniania kompetencji interpersonalnych personelu medycznego, wypalenia zawodowego, funkcjonowania psychospołecznego pacjentów somatycznych oraz działań promujących zdrowie w różnych grupach wiekowych.  Jest autorką publikacji naukowych oraz wystąpień konferencyjnych z tego obszaru. 

Szkolenie ma na celu zwiększenie kompetencji lekarzy w zakresie rozumienia psychologicznych następstw choroby somatycznej, szczególnie w obszarze funkcjonowania emocjonalnego pacjenta, a także zaprezentowanie metod i sposobów komunikacji z pacjentem w sytuacjach emocjonalnie trudnych dla pacjentów (informowanie o zagrażającej życiu chorobie, niekorzystnym rokowaniu, etc.).

Program szkolenia:

Sytuacja choroby i leczenia wiąże się z różnego rodzaju konsekwencjami psychologicznymi dla pacjenta. W trakcie webinaru skupimy się na sytuacjach, które mogą wiązać się z przeżywaniem przez pacjentów napięcia emocjonalnego, lęku, czy złości. Będziemy rozmawiać o strategiach komunikacyjnych pomocnych w reagowaniu na tego rodzaju emocje.  Będziemy szukać odpowiedzi na następujące pytania: jak reagować na złość pacjenta? Jak przekazywać niepomyślne informacje? Jak rozmawiać o niepomyślnym rokowaniu? Jak trudne emocjonalnie sytuacje wpływają na lekarza?  Jak zadbać o pacjenta i jak zadbać o siebie w trudnych emocjonalnie sytuacjach? W wykład włączone będą studia przypadków, możliwe będzie omówienie także sytuacji zaproponowanych przez uczestników.

Do kogo kierowane jest szkolenie:

Szkolenie kierowane jest do lekarzy, którzy chcą zwiększyć swoje kompetencje interpersonalne związane z radzeniem sobie z emocjami pacjentów.