Jak postępować w kontakcie z trudnym, agresywnym pacjentem? Ochrona prawna należna funkcjonariuszowi publicznemu
Cel szkolenia:
-
poznasz konsekwencje prawne grożące agresywnym pacjentom jak również agresywnym osobom, które im towarzyszą i dowiesz się, jakie działania należy podjąć w związku z agresją, groźbami i hejtem;
-
poznasz prawa i obowiązki przysługujące lekarzowi w kontekście nagrywania go przez pacjentów bez jego zgody,
-
dowiesz się, jakie kroki prawne możesz podjąć w przypadku fałszywych lub krzywdzących opinii w Internecie.
Wykładowcy:
-
dr r.pr. Monika Kwiatkowska-doktor nauk prawnych, radca prawny z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Autorka licznych monografii, komentarzy praktycznych, odpowiedzi na pytania prawne dotyczących problemów związanych z funkcjonowaniem podmiotów sektora ochrony zdrowia w tym szpitali, POZ, hurtowni farmaceutycznych i przedstawicieli poszczególnych zawodów medycznych. Współpracuje m.in. z Wydawnictwem Wolters Kluwer sp. z o.o. w zakresie szeroko rozumianego prawa ochrony zdrowia. Prowadzi szkolenia dla pracowników i kadry zarządzającej podmiotów sektora medycznego i farmaceutycznego, przedstawicieli zawodów medycznych i administracji publicznej. Zwolenniczka polubownego załatwiania sporów, certyfikowany mediator wpisany na listę mediatorów Centrum Mediacji Lewiatan oraz Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie, arbiter Sądu Arbitrażowego przy Konfederacji Lewiatan.
-
r.pr. Robert Grzegrzółka-radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Absolwent Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Ekspert posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie m.in. prawa karnego, prawa administracyjnego i prawa pracy. Świadczył pomoc prawną dla podmiotów publicznych. Współpracuje z Wydawnictwem Wolters Kluwer Sp. z o.o. w zakresie prawa ochrony środowiska oraz ochrony danych osobowych. Przeprowadził liczne szkolenia dla Policji, podmiotów administracji publicznej jak i sektora prywatnego m.in. z zakresu prawa administracyjnego, zwalczania korupcji.
Program szkolenia:
-
Pacjent trudny – agresywny, roszczeniowy, z pretensjami. Jak sobie radzić w kontaktach z pacjentami zachowującymi się w sposób nietypowy?
-
Kto może towarzyszyć pacjentowi podczas wizyty?
-
Czy pacjent lub osoba towarzysząca może nagrywać lekarza podczas wizyty?
-
Czy nagranie z wizyty może stanowić dowód w sprawie sądowej?
-
Odpowiedzialność prawna agresywnego pacjenta i osób mu towarzyszących.
-
Jak reagować, gdy mamy do czynienia z agresją (zarówno ze strony pacjenta jak i osób mu towarzyszących), z groźbami i zniesławieniem?
-
Jakie standardy postępowania należy wypracować w podmiocie wykonującym działalność leczniczą, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia trudnych sytuacji z udziałem pacjenta/członków jego rodziny.
-
Kiedy lekarzowi przysługuje ochrona jaka przynależy funkcjonariuszowi publicznemu i co z tego uprawnienia wynika?
-
Fałszywa, krzywdząca opinia o lekarzu, hejt w Internecie. Jakie środki prawne można zastosować?