Przemoc pacjenta? Reaguj skutecznie i zgodnie z prawem

Cel szkolenia: 
Celem szkolenia jest wyposażenie lekarzy w praktyczną wiedzę i umiejętności rozpoznawania oraz skutecznego reagowania na przemoc ze strony pacjentów, w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i zespołu medycznego oraz zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. 
Wykładowcy: 
  • adw. Karolina Podsiadły-Gęsikowska - specjalizuję się w problematyce prawa medycznego oraz cywilnego. Ekspert w zakresie prawa ubezpieczeń, w szczególności problematyka dotycząca roszczeń odszkodowawczych w zakresie odpowiedzialności cywilnej za produkt oraz tzw. błędy medyczne.
  • r. pr. Aleksandra Powierża - specjalizuję się w szeroko rozumianym prawie cywilnym, doświadczenie w zakresie prowadzenia postępowań sądowych reprezentując lekarzy w postępowaniach dyscyplinarnych i cywilnych.
Program szkolenia:
1.Wstęp
  • Omówienie aktualnych wydarzeń  – analiza przypadku.
2.Lekarz jako funkcjonariusz publiczny
  • Kontekst prawny i społeczny – czy lekarz jest "funkcjonariuszem publicznym"?
  • Kiedy lekarz korzysta z ochrony prawnej jak funkcjonariusz publiczny (art. 222 i 226 Kodeksu karnego)?
  • Co oznacza naruszenie nietykalności i znieważenie funkcjonariusza?
3.Przestępstwa wobec lekarza
  • Jakie zachowania pacjentów są przestępstwem nietykalności?
Art. 216 – znieważenie
Art. 190 – groźby karalne
Art. 217 – naruszenie nietykalności cielesnej.
4.Obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP i przemocy
  • Obowiązek pracodawcy zapewnienia bezpiecznych warunków pracy.
  • Zgłaszanie incydentów przełożonym
  • Wpisywanie do rejestrów agresji (jeśli istnieją)
5.Jak się bronić: praktyczne kroki i narzędzia
  • Jak dokumentować incydenty?
  • Jak i gdzie zgłaszać przemoc?
  • Procedura zgłoszenia na policję – jak, gdzie, co przygotować?
  • Jak napisać skuteczne zawiadomienie do organów ścigania? – Przykłady
  • Co zrobić, gdy policja nie reaguje? – Praktyczne wskazówki
  • Wzory pism: notatka służbowa, zgłoszenie do przełożonego.
  • Możliwość uzyskania zakazu zbliżania się.
  • Czy i kiedy można odmówić świadczenia?– aspekty prawne i etyczne.