Celem szkolenia jest poznanie mechanizmów pozwalających na skuteczną obronę przed manipulacjami stosowanymi przez pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji Porozumienia Bez Przemocy M.B. Rosenberga pod kątem rozpoznawania komunikatów blokujących oraz zastosowania języka działań pozytywnych. Poznanie i zastosowanie (w odniesieniu do rzeczywistych sytuacji zawodowych technik obronnych pozwalających na wyznaczenie granicy dla stosowany przez pacjentów manipulacji oraz sposobów przeformułowania (reframing) komunikatów manipulacyjnych – zmiana optyki postrzegania sytuacji/ problemu przez pacjenta.
Czas trwania szkolenia: 4 godz
Lp. |
Omawiane zagadnienie |
Metoda |
Cel |
1. |
Reguły wywierania wpływu. Perswazja versus manipulacja. Techniki i taktyki manipulacyjne. |
Mini wykład z elementami dyskusji moderowanej |
Charakterystyka 7 reguł wywierania wpływu społecznego z rozróżnieniem technik perswazyjnych i manipulacyjnych. Poznanie algorytmów (technik i taktyk manipulacyjnych) stosowanych intuicyjnie i świadomie przez pacjentów. |
2. |
Praktyczne sposoby obrony przed manipulacją. |
Praca warsztatowa w zespołach |
Poznanie technik obronnych pozwalających na wyznaczenie granicy dla stosowany przez pacjentów manipulacji. |
3. |
Trudne sytuacje w relacji z pacjentem – reframing. Porozumienie Bez Przemocy – komunikacja blokująca versus język działań pozytywnych. |
Mini wykład z elementami dyskusji moderowanej |
Poznanie sposobów przeformułowania (reframing) komunikatów manipulacyjnych – zmiana optyki postrzegania sytuacji/ problemu przez pacjenta. |
4. |
Techniki komunikacji empatycznej M. B. Rosenberga i ich wykorzystanie jako mechanizmów obrony przed manipulacjami. |
Praca indywidualna na ustrukturyzowanych arkuszach |
Zastosowanie w praktyce technik obrony przed manipulacją w odniesieniu do rzeczywistych sytuacji zawodowych. |