w sprawie schematu wdrożenia regulacji unijnych dotyczących stosowania separatorów amalgamatu w gabinetach stomatologicznych
Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej podtrzymuje tezy zawarte w Apelu Komisji nr 4/VII/2017 z 15 grudnia 2017 r. w sprawie podjęcia działań mających na celu właściwe wdrożenie regulacji unijnych dotyczących stosowania separatorów amalgamatu w gabinetach stomatologicznych.
Podsumowując inicjatywy Komisji i Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, które miały miejsce już po podjęciu wspomnianego apelu oraz płynące ze strony Ministra Zdrowia sugestie co do możliwych i uzasadnionych modyfikacji wykonania tego obowiązku, Komisja, tytułem podsumowania, przedstawia możliwy do realizacji schemat wdrożenia postanowień art. 10 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie rtęci:
- Podmiot wykonujący działalność leczniczą, niewyłączony spod obowiązku instalacji separatora amalgamatu, zwany dalej „podmiotem”, a nieposiadający na dzień 1.01.2019 r. takiej instalacji, mógłby zadeklarować:
- wykonanie takiej instalacji w terminie do 3 lat;
- rezygnację z wykonania tej instalacji. Wówczas podmiot taki nie może zakładać i usuwać wypełnień amalgamatowych. Wyjątkiem są stany związane z pierwszą pomocą (trepanacja komory poprzez wypełnienie amalgamatowe lub sytuacja związana z separacją korzeni podczas ekstrakcji).
- Podmiot, o którym mowa w pkt 1a, mógłby w trakcie 3-letniego programu ostatecznie zrezygnować z instalacji i stać się (z opisanymi wyżej skutkami) podmiotem, o którym mowa w pkt 1b.
- W ciągu 2 lat władze publiczne nawiążą współpracę z odpowiednią liczbą „podmiotów usługowych”, które będą się rekrutować spośród podmiotów posiadających instalację separatora. Przedmiotem umowy byłoby utrzymywanie instalacji do separacji amalgamatu w zamian za refundację kosztów jej zamontowania i serwisowania.
Schemat proponowanego rozwiązania obrazuje załącznik do Stanowiska.