Cel szkolenia: Zapoznanie uczestników z prawami i obowiązkami lekarza w kontekście możliwych nagannych zachowań pacjenta
Czas trwania szkolenia: 4 h
Lp. |
Omawiane zagadnienie |
Metoda |
Cel |
Czas trwania
|
1. |
Wprowadzenie |
Wykład + prezentacja |
Wstępne nakreślenie tematyki szkolenia, w tym podstawy prawne i podstawowe pojęcia.
|
10 min |
2. |
Pacjent agresywny |
Wykład + prezentacja |
Omówienie i kwalifikacja prawna wybranych przypadków związanych z agresją pacjenta (groźba karalna, zniewaga, naruszenie nietykalności cielesnej, uszczerbek na zdrowiu, naruszenie miru domowego, zniszczenie mienia) + praktyczne wskazówki postępowania
|
50 min |
3. |
Pacjent nieufny / dociekliwy |
Wykład + prezentacja |
Omówienie wybranych uprawnień pacjenta w aspekcie praw i obowiązków lekarza (prawo do informacji o prawach pacjenta, dot. zdrowia przed i w trakcie leczenia, dostęp do dokumentacji medycznej, o rodzaju udzielanych świadczeń, ograniczenia prawa do informacji, przywilej terapeutyczny, prawo do dyskusji z lekarzem, żądanie zwołania konsylium, sprzeciw wobec opinii lekarskiej/ obecność osoby bliskiej, zewnętrzny „ekspert” podczas udzielania świadczeń) + praktyczne wskazówki postępowania
|
60 min. |
3. |
Pacjent „roszczeniowy” |
Wykład + prezentacja |
Omówienie wybranych sytuacji, w których pacjent zgłasza roszczenia wobec lekarza (nadmierna informacja dot. świadczeń/ wybór określonego lekarza / placówki / szpitala, ściśle określone świadczenie, żądanie odszkodowania / zadośćuczynienia, legalne działanie bez zgody pacjenta, natychmiastowy dostęp do dokumentacji / danych w systemie informatycznym, odmowa/ przerwanie leczenia) + praktyczne wskazówki postępowania |
60 min. |
4. |
Pacjent „opiniotwórczy” |
Wykład + prezentacja |
Omówienie wybranych sytuacji w których pacjent narusza dobre imię / dobrą sławę lekarza (zakres prawa do krytyki, pomówienie, naruszenie dobrego imienia, informacje medialne, zarzuty w internecie, skargi do izby lekarskiej i innych instytucji przeprosiny) + praktyczne wskazówki postępowania |
60 min. |