8 kwietnia 2020 r. Prezydium Naczelnej Rady Lekarska przyjęło:
STANOWISKO Nr 38/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 8 kwietnia 2020 r.
w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne, przekazanym przy piśmie Zastępcy Prezesa NFZ, Pana Bernarda Waśko z dnia 6 kwietnia 2020 r., znak: DSOZ-SOD.401.101.2020.2020.44084.KM, zgłasza następujące uwagi do przedmiotowego projektu.
Prezydium NRL wyraża przekonanie, że przedmiotowy projekt zarządzenia powinien zawierać regulacje, które określą zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego zarówno na okres stanu epidemii, jak i na okres po jego odwołaniu (przynajmniej do końca bieżącego roku). Niezależnie od tego, czy po odwołaniu stanu epidemii kraj pozostanie w stanie zagrożenia epidemicznego, czy też stan epidemii będzie trwał na tyle długo, że wraz z jego końcem ustaną regulacje wprowadzone 14 marca br., zagrożenie zakażeniem pozostanie, a w przypadku świadczeń stomatologicznych będzie znacząco wyższe w porównaniu z innymi rodzajami świadczeń zdrowotnych.
W związku z powyższym w projektowanym zarządzeniu należy:
Zalecenia MZ przewidują jednak udzielanie pilnych świadczeń we wszystkich tych zakresach i świadczeniodawcy realizujący te umowy muszą mieć możliwość udzielania świadczeń, o ile nie zgłosili niemożności ich udzielania w trybie § 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Zastosowanie ryczałtu w proponowanej wysokości nie powinno spowodować naruszenia planu finansowego NFZ w części dotyczącej leczenia stomatologicznego. Od połowy marca br. leczenie stomatologiczne realizowane jest praktycznie w oparciu o procedury pilne. Nie inaczej będzie (choćby w związku z wydanymi Zaleceniami MZ) w okresie po wejściu w życie projektowanego zarządzenia. Biorąc pod uwagę, iż procedury te są wyjątkowo nisko wycenione nawet łączne zastosowanie współczynnika korygującego i ryczałtu powinno znaleźć pokrycie w planie finansowym.
W katalogu świadczeń gwarantowanych z zakresów: ogólnostomatologicznego, protetyki i ortodoncji znajdują się świadczenia mające znacząco wyższą wartość w wartościach bezwzględnych. Wraz z niezbędną, w przypadku odwołania stanu epidemii, aktualizacją Zaleceń MZ wznowieniu ulegnie ich udzielanie. Na dzień dzisiejszy (co było już przedmiotem rozmów NRL z Funduszem i Ministerstwem Zdrowia) ich wycena jest nieadekwatna do kosztów, toteż współczynnik korygujący powinien dla tych procedur zostać utrzymany, choć jego wartość może być określona odrębnie.
Udzielanie świadczeń stomatologicznych, niezależnie od źródeł ich finansowania komplikuje brak dostępu do wyrobów medycznych będących środkami ochrony indywidualnej. W obecnej chwili placówki stomatologiczne kupują je po znacznie zawyżonych cenach. Wielokrotne apele kierowane do Ministra Zdrowia o doposażenie placówek ambulatoryjnych innych niż poradnie POZ nie wywołują żadnego odzewu. Praktyki lekarskie, których w strukturze świadczeniodawców leczenia stomatologicznego jest bardzo dużo muszą po tych zawyżonych cenach dokonywać zakupów na zapas, gdyż w związku z przepisem art. 85a ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne w każdej chwili, w drodze obwieszczenia ministra zdrowia może dojść do wprowadzenia restrykcji w obrocie wyrobami medycznymi, co spowoduje de facto zakaz sprzedaży wyrobów objętych obwieszczeniem praktykom zawodowym.