W licznych wystąpieniach mających miejsce od ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego (14 marca 2020r) NRL wzywała do zorganizowania na bazie wybranych, odpowiednio wyposażonych i doposażonych w środki ochrony osobistej placówek stomatologicznych sieci gabinetów służących stomatologiczną pomocą doraźną. W tej sprawie słane były pisma zarówno do Ministerstwa Zdrowia, jak i do NFZ a także do wszystkich 16 Wojewódzkich Centrów Kryzysowych. Niestety, wystąpienia te nie doczekały się odpowedzi w odpowiednim czasie. Strona internetowa KS NRL pełna jest kopii tych wystąpień.
Funkcjonowanie tekiego systemu pomocy nie rozwiązałoby oczywiście problemu przyjmowania w gabinetach, które do takiej "sieci" nie byłyby zaliczone ( wszczególności w placówkach nie mających kontraktu z NFZ). Niemniej , jest to ważna okoliczność z powodu pojawiających się zażaleń, że pacjent znalazł się w przymusowej sytuacji skorzystania ze świadczeń stomatologicznych i udzielone mu one były za podwyższoną opłatą.
Samą kwestię cen za świadczenia i ich wzrostu w niektórych gabinetach spowodowanego zbiegiem wielu niewystępujących wczesniej czynników Naczlena Rada Lekarska traktowała jako przejaw polityki prowadzonej przez poszczególne praktyki i podmioty o ile:
Pod takimi warunkami NRL traktowała to zjawisko jako przejaw swobody zawierania umów. Zaznaczyć należy przy tym, że -jak to zwykle bywa- medialny wymiar tego zjawiska był dużo żywszy niżby to wynikało z jego rzeczywistego rozmiaru. Część lekarzy dentystów żaliła się, że działalność mediów jest poszukiwaniem sensacji a wpisy internautów pod publikacjami prasowymi noszą znamiona "hejtu". Komisja Stomatologiczna badała tę sytuację , jadnak w napotkanych przez siebie lub nadesłanych przez Koleżanki i Kolegów cytatach nie znalazła podstaw do urzędowej ingerencji, jaką mogłoby być wystąpienie do odpowiednich organów o wszczęcie procedury uzyskania od administratora serwisu internetowego danych o tożsamości osoby wypowiadającej się na forum , czy też wystąpienie z żądaniem opublikowania sprostowania. W tej sprawie prowadzona była tez korespondencjaz Rzecznikiem Praw Lekarza NIL.
Przedstawiciele NRL, jak i Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego odpierali pojawiające się wobec całego środowiska zarzuty w trakcie swoich wystapień w prasie czy programach telewizyjnych.Tłumaczyliśmy równiez, że sprawy wzrostu kosztów nie można sprowadzac jedynie do kwestii ceny rekawic, masek i fartuchów. To duże uproszczenie nieuwzgledniające czynników organizacyjnych (1 pacjent na godzinę, konieczność zarezerwowania czasu na konsultacje telefoniczne, inwestycje w sprzęt do dezynfekcji itp.)
W dniu 26 maja na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich ukazała się odpowiedź RPO udzielona pacjentce skarżącej się na podniesione ceny wizyty w gabinecie stomatologicnym. Z kontekstu notatki wnosic mozna , że pacjentka uważa to za przejaw braku etyki i wykorzystania sytuacji do nieuzasadnionego wzbogacenia się placówki.
komentarz RPO zawarty jest w jednej ze zbiorczych odpowiedzi na stronie.
https://www.rpo.gov.pl/pl/content/lkoronawirus-faq-odc-36-testy-i-sanepid-kwarantanna
tekst wpisu ze strony internetowej RPO
Andrzej Cisło wiceprezes NRL |