Ministerstwo Edukacji Narodowej odniosło się do sytuacji dzieci z rodzin, w których znajduje się osoba z chorobami przewlekłymi czy współistniejącymi i poinformowało, że Ministerstwo Zdrowia, w związku ze złożonym wnioskiem przez MEN, wystąpiło o opinię do Pani dr hab. Agnieszki Mastalerz-Migas – konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej. Z opinii wynika, że każda indywidualna sytuacja, gdy w domu dziecka przebywa osoba ciężko chora, ze znacząco obniżoną odpornością, wymaga czujności całej rodziny i trudno byłoby wskazać odgórne zasady sanitarne dla każdego przypadku. Zatem, gdy nie ma ewidentnych wskazań lekarskich do ograniczania kontaktu z rówieśnikami, dzieci z tych rodzin powinny korzystać z nauki stacjonarnej. Nie wyklucza to jednak uwzględnienia w szczególnie trudnej sytuacji rodzinnej zorganizowania przez dyrektora szkoły nauczania w inny sposób, ograniczający kontakt z uczniami.
Jest to odpowiedź na m.in. pismo Prezesa NRL z 28 sierpnia 2020 r. w sprawie organizacji nauki w szkole dla dzieci, których rodzice są chorzy i znajdują się w grupie wysokiego ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
W piśmie MEN zaznacza ponadto, że 12 sierpnia 2020 r. został podpisany pakiet rozporządzeń, w tym o bezpieczeństwie i higienie w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, które pozwoliły na wdrożenie w szkołach odpowiednich rozwiązań w przypadku zwiększenia u uczniów ryzyka zakażenia SARS-CoV-2.
Od 17 października 2020 r. w całym kraju wprowadzone zostały nowe narzędzia do walki z koronawirusem:
W klasach najmłodszych szkół podstawowych nadal zawieszenie zajęć nie następuje automatycznie. Jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie uczniów, dyrektor powinien wystąpić o zgodę organu prowadzącego i pozytywną opinię właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Wydana przez sanepid pozytywna opinia wobec inicjatywy zawieszenia zajęć w szkole lub placówce będzie uwzględniała wszelkie kwestie skali zagrożenia epidemiologicznego dla danej społeczności szkolnej, zatem powinna także uwzględniać zagrożenia wobec uczniów z chorobami przewlekłymi. Jeżeli stan zdrowia ucznia uniemożliwia mu przebywanie w szkole z rówieśnikami lub przebywanie wśród innych uczniów naraża go na pogorszenie stanu zdrowia, na podstawie indywidualnej opinii wydanej przez lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem, dyrektor może wystąpić o zawieszenie dla niego zajęć w formie tradycyjnej.
Dodatkowo, Wytyczne MEN, GIS i MZ z 5 sierpnia 2020 r. uzupełnione zostały o zapis, że dyrektor szkoły powinien ustalić z rodzicami uczniów wprowadzenie dodatkowych środków ostrożności dotyczących funkcjonowania w szkole dzieci z chorobami przewlekłymi lub będącymi w grupie wysokiego ryzyka zachorowania, np. dystansu podczas zajęć lekcyjnych, czy w świetlicy lub używania maseczek.
Natomiast wobec ucznia, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, preferowaną formą edukacji jest indywidulane nauczanie, gdyż, co do zasady, przeznaczone jest ono dla uczniów chorych, objętych leczeniem, którzy w pewnym okresie czasu nie mogą uczęszczać do szkoły. W znowelizowanych przepisach dotyczących warunków realizacji indywidualnego nauczania wprowadzono możliwość pracy zdalnej.
MEN poinformowało również, że 23 października 2020 r. Minister Edukacji i Nauki powołał Radę Konsultacyjną do spraw Bezpieczeństwa w Edukacji. Zadania Rady koncentrują się przede wszystkim w kwestii bezpieczeństwa sanitarno-higienicznego w jednostkach systemu oświaty w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. W jej skład weszli przedstawiciele MEN, kuratorzy oświaty, dyrektorzy szkół, reprezentanci Głównego Inspektoratu Sanitarnego, specjaliści chorób zakaźnych i przedstawiciele rodziców.
W piśmie podkreślono, że priorytetem działań Ministra Edukacji i Nauki jest tworzenie optymalnych warunków organizacyjno-prawnych kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży, w tym uczniów z niepełnosprawnością i przewlekle chorych. Wszelkie decyzje w sprawie bezpiecznej działalności szkół i ich funkcjonowania są podejmowane z uwzględnieniem aktualnej sytuacji epidemicznej w porozumieniu z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministrem Zdrowia - dla dobra uczniów oraz nauczycieli.