Co powinien wiedzieć lekarz o interwencji kryzysowej?

Wykładowca: Izabela Barton-Smoczyńska - z wykształcenia psycholog, specjalizacja psychologia osobowości człowieka dorosłego. Od 2000 roku specjalizuje się w psychologii stresu – poszukiwanie strategii radzenia sobie ze stresem, konsekwencje stresu traumatycznego. Psychotraumatolog (Certyfikat z zakresu psychotraumatologii ESTSS General Certificate in Psychotraumatology).

Celem jest zapoznanie lekarzy z podstawowymi schematami interwencji kryzysowej i przekazanie podstawowych narzCelem jest zapoznanie lekarzy z podstawowymi schematami interwencji kryzysowej i przekazanie podstawowych narzędzi interwencyjnych – sposobów oceny kryzysu i zasad oceny selekcyjnej. Ważnym elementem szkolenia jest także określenie granic interwencji i możliwości włączania interwencji w pracę lekarza albo rekomendowania do pracy interwencyjnej poza gabinetem – kryteria oceny (TAS) i zasada triażu psychologicznego. Obszarem szkoleniowych jest także kwestia umiejętności komunikowania się z pacjentem – sposoby słuchania i zadawania pytań oraz pracy z przekonaniami.

Program szkolenia: 

  1. Dynamika kryzysu – rodzaje kryzysów i ich przebieg. Różnicowanie stanów kryzysowych.
  2. Teorie kryzysu i interwencji kryzysowej – modele interwencji kryzysowej w pigułce. Co może się przydać w gabinecie?
  3. Podstawowe umiejętności prowadzenia działań interwencyjnych – ocenianie, wysłuchiwanie i działanie. System oceny selekcyjnej.
  4. Dobre praktyki interwencyjne: kiedy stosować interwencję lub wysyłać do interwenta, kiedy skierować pacjenta do psychiatry albo na ostry dyżur a kiedy sugerować działania terapeutyczne? Na ile i w jaki sposób się angażować? Rola pytań i mapowania zasobów – po czym poznać, że pacjent ma zasoby i jest zdolny do współpracy i współdziałania a kiedy działać dyrektywnie?
  5. Szczególne sytuacje kryzysowe:
  1. kryzys samobójczy - rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych i rekomendowane sposoby reagowania,
  2. kryzys sytuacyjny ( rozwód, utrata pracy)– definiowanie problemów i szukanie zasobów,
  3. kryzys w rodzinie (przemoc fizyczna, seksualna i psychiczna)– jak ochronić dziecko?
  4. Pacjent agresywny i roszczeniowy jako szczególny przypadek stanów transkryzysowych.