Prowadzący:
- Dr Antonina Doroszewska - Kierownik Studium Komunikacji Medycznej, Nauczyciel akademicki, socjolożka medycyny, członkini Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, Przewodnicząca Zespołu Języka Medycznego RJP PAN, członkini Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć i warsztatów z komunikacji. Zainteresowania naukowe związane z badaniem zawodów medycznych, w szczególności społecznych aspektów wykonywania zawodów medycznych, relacji i komunikacji lekarz — pacjent, położna — kobieta.
- Dr n. med. Bartłomiej Zalewski - Specjalista pediatrii, absolwent II Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, uzyskał stopień naukowy doktora po obronie rozprawy „Interwencje żywieniowe w zapobieganiu i leczeniu otyłości u dzieci”. Otrzymał stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców. Praktykuje medycynę opartą na danych naukowych (Evidence Based Medicine). Prowadzi również prywatną praktykę lekarską, w ramach której oferuje swoim pacjentom dostęp do stałej opieki medycznej za pośrednictwem Doctor.One.
- Jędrzej Stępniowski - Współzałożyciel i wspólnik kancelarii dotlaw, która specjalizuje się w doradztwie na rzecz przedsiębiorstw z branży IT, nowych technologii i ochrony zdrowia. Doświadczenie zdobywał w trakcie kilkuletniej pracy dla jednej z największych polskich kancelarii prawnych oraz jako prawnik wewnętrzny w jednym z wrocławskich software house’ów.
Relacja terapeutyczna wywiązująca się pomiędzy lekarzem i pacjentem jest kluczowa dla sukcesu leczenia, ale także zwiększa satysfakcję lekarza z pracy i tym samym zapobiega wypaleniu zawodowemu. Przypisuje się jej wartości takie jak współpraca, obustronny szacunek, dobra komunikacja i zaufanie. Jednak w dobie transformacji cyfrowej w ochronie zdrowia, relacja między lekarzem a pacjentem zaczyna rozrastać się poza gabinet lekarski do nowych kanałów cyfrowych. Ta ewolucja stanowi nowe wyzwania zarówno dla lekarzy jak i pacjentów, szczególnie w obszarze komunikacji, która dziś może odbywać się nie tylko na wielu kanałach, ale też w różnych odstępach czasowych.
Dlatego celem tego szkolenia jest:
- zrozumienie nowych typów komunikacji, ich ograniczeń i zalet, w hybrydowym modelu opieki nad pacjentem;
- pozyskanie umiejętności i narzędzi potrzebnych do wielokanałowej komunikacji z pacjentem w hybrydowym modelu opieki;
- poznanie i uporządkowanie zasad i obowiązków prawnych wobec lekarza w wielokanałowej komunikacji z pacjentem.
Zakres merytoryczny spotkania obejmuje zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne wskazówki do stosowania w swojej codziennej pracy.
Szkolenie będzie miało charakter interaktywny i będzie okazją do wspólnej dyskusji.
Program:
- Wprowadzenie - Prezentacja
- Ewolucja relacji lekarz — pacjent w dobie rozwoju technologicznego.
- Analiza dobrej relacji lekarz — pacjent, u której podstawy leży komunikacja.
- Komunikacja wielokanałowa między lekarzem a pacjentem jako warunek hybrydowego modelu opieki medycznej.
2.Skuteczna komunikacja wielokanałowa z pacjentem - Mini wykład połączony z pracą warsztatową i dyskusją moderowaną
- Algorytmy postępowania w komunikowaniu się z pacjentami w hybrydowym modelu opieki medycznej.
- Techniki komunikacji synchronicznej i asynchronicznej z pacjentem na kanałach online i offline.
3. Komunikacja wielokanałowa w świetle polskich przepisów
- Wymogi prawne i formalne konieczne do uwzględnienia w komunikacji synchronicznej i asynchronicznej z pacjentem na kanałach online i offline.
4. Podsumowanie - Prezentacja
Sesja pytań i odpowiedzi