NRL proponuje konkretne zmiany w kształceniu na kierunkach lekarskich

Na ostatnim w tym roku posiedzeniu Naczelna Rada Lekarska podjęła stanowisko w sprawie wymogów gwarantujących wysoką jakość kształcenia na kierunkach lekarskich. Zawiera ono kilka propozycji w jaki sposób należy zatrzymać postępującą w ostatnich latach degradację kształcenia lekarzy związaną z obniżeniem całego poziomu szkolnictwa wyższego. W dyskusji nad stanowiskiem wziął udział z ramienia Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych prof. dr hab. Zbigniew Gaciong, rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

- Główny problem związany z kształceniem lekarzy polega na tym, że ustawodawcy nie przewidzieli, że były już minister edukacji i nauki mógł otworzyć kierunek lekarski nawet przy negatywnej opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej. W ostatnim czasie naszym przeciwnikiem był Pan minister Czarnek, spotykaliśmy się z olbrzymią ilością złej woli ze strony jego ministerstwa. W ramach samorządu lekarskiego przygotowywaliśmy analizy, opinie prawne – podejmowaliśmy szereg działań prawnych i teraz, po powołaniu nowego rządu, będziemy tę pracę kontynuować, stąd m.in. dzisiejsze stanowisko – powiedział przewodniczący Komisji Kształcenia Medycznego oraz członek Prezydium NRL Damian Patecki.

O jakości kształcenia lekarzy i gotowych propozycjach samorządu lekarskiego dyskutowano również z nową minister zdrowia Izabelą Leszczyną. Doktor Patecki podkreślił wtedy, że obecna „dwuwładza” Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Edukacji i Nauki jest dużym problemem dla środowiska lekarskiego, a docelowo pacjentów, dlatego ma nadzieję, że resort zdrowia weźmie na siebie odpowiedzialność za kształcenie medyków.

 

STANOWISKO Nr 7/23/IX

NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 15 grudnia 2023 r.

w sprawie wymogów gwarantujących wysoką jakość kształcenia na kierunkach lekarskich

Naczelna Rada Lekarska niezmiennie stoi na stanowisku, iż zabieganie o wysoką jakość kształcenia na wydziałach lekarskich jest elementarnym obowiązkiem samorządu lekarskiego. Kształcenie studentów na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym powinno opierać się o najwyższe standardy edukacyjne w trosce o bezpieczeństwo pacjentów, które zależy od jakości świadczonych usług medycznych.

W związku z postępującą degradacją kształcenia potrzebny jest następujący pakiet zmian obejmujący:

  1.  Odnośnie składu osobowego zespołu nauk medycznych i nauk o zdrowiu w Polskiej Komisji Akredytacyjnej opiniujących kierunki lekarski i lekarsko- dentystyczny – zweryfikowanie składu ww. Zespołu z uwzględnieniem kandydatów zgłaszanych przez samorząd lekarski.
  2.  wprowadzenie zmian legislacyjnych nadających Polskiej Komisji Akredytacyjnej większy zakres uprawnień - uczynienie opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej wiążących dla Ministra Edukacji i Nauki,
  3.  zamknięcie lub wygaszenie kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych, które nie uzyskały pozytywnej opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej i wykorzystanie potencjału uniwersytetów medycznych i akredytowanych jednostek do kształcenia personelu lekarskiego, samo kształcenie zaś powinno być oparte o model akademicki, a nie zawodowy, oraz przeprowadzenie ponownej oceny przez Polską Komisję Akredytacyjną kierunków lekarskiego i lekarsko-dentystycznego otwartych po  dniu  1 stycznia 2017 r.,
  4.  zwiększenie finansowania Polskiej Komisji Akredytacyjnej na działania zmierzające do  zapewniania wysokiej jakości kształcenia tj., konieczności podejmowania większej liczby kontroli z uwagi na zwiększoną liczbę kierunków medycznych,
  5.  zwiększenie finansowania Centrum Egzaminów Medycznych i zmiana formuły Lekarskiego Egzaminu Końcowego, tak aby faktycznie weryfikować wiedzę absolwentów kierunków lekarskich i lekarsko- dentystycznych,
  6.  zmianę organizacji zarządzania kształceniem tak, aby nadzór sprawowany był przez jedno, a nie dwa ministerstwa,
  7.  wprowadzenie zmian w składzie zespołu nauk medycznych i nauk o zdrowiu w Polskiej Komisji Akredytacyjnej opiniujących kierunki lekarski i lekarsko- dentystyczny, tak aby w każdym takim zespole oceniającym znajdował się przedstawiciel samorządu lekarskiego.

Naczelna Rada Lekarska podkreśla, iż jakość kształcenia jest kwestią, o którą samorząd lekarzy i lekarzy dentystów zawsze szczególnie zabiegał i będzie czynił to nadal.