Mniej biurokracji to więcej czasu dla pacjentów. PNRL wobec przepisów dotyczących wystawiania karty zgonu

W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2024 r. nowych przepisów dotyczących wystawiania karty urodzenia, karty martwego urodzenia oraz karty zgonu przypominamy stanowisko Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w tym zakresie. PNRL w swoim stanowisku zwraca uwagę na potrzebę zmiany przepisów ustawy z 1959 roku dotyczącej m.in. obowiązków lekarza związanych ze stwierdzaniem zgonu. Kolejne rozporządzenia piętrzą jedynie legislacyjne zawiłości, nie rozwiązując realnego problemu lekarzy w Polsce. Nowe przepisy dotyczące pracy lekarzy powinny ją usprawniać, nie zaś stwarzać kolejne biurokratyczne obowiązki, odciągające lekarzy od leczenia pacjentów. 

 

Stanowisko Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z 13 listopada 2023 r. w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzoru karty zgonu 

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzoru karty zgonu, przekazanym przy piśmie Sekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pana Waldemara Kraski z dnia 6 listopada 2023 r. (znak: ZPM.0210.4.2023.MS) zgłasza następujące uwagi: 

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wzór karty zgonu, w części I przeznaczonej do zarejestrowania zgonu w rubryce 8 dotyczącej „Daty urodzenia osoby zmarłej” niezasadny jest wymóg podania godziny i minuty urodzenia osoby zmarłej. Wymóg taki nie znajduje uzasadnienia w art. 11 ust. 3b pkt 3 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, który przewiduje jedynie, że na karcie zgonu ma się znajdować wpis dotyczący daty urodzenia osoby zmarłej. W związku z tym rubryka 8 powinna mieć brzmienie: 

„8. Data urodzenia osoby zmarłej   rok ……, miesiąc …….., dzień …….” 

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wzór karty zgonu, w części I przeznaczonej do zarejestrowania zgonu w rubrykach 7 i 9 występują podobne pojęcia, którym rozporządzenie przypisuje różne znaczenia. W rubryce 7 jest mowa o „Miejscu zgonu” i rozumie się przez to szpital, podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inny niż szpital lub dom, a nie miejscowość, na terenie której dana osoba zmarła, natomiast w rubryce 9 „Miejsce urodzenia osoby zmarłej” chodzi o wskazanie miejscowości, na terenie której urodziła się dana osoba, a nie o wskazanie, że urodziła się w szpitalu czy w domu. W związku z tym, dla uściślenia należy do rubryki 9 dodać objaśnienie, że w tej rubryce należy wskazać miejscowość urodzenia. Proponuje się, aby rubryka 9 karty zgonu miała brzmienie:  

„9. Miejsce urodzenia osoby zmarłej (miejscowość)”.   

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wzór karty zgonu, w części III przeznaczonej dla potrzeb statystyki publicznej zastrzeżenia budzi rubryka 3 „Wykształcenie osoby zmarłej”. W rubryce tej wśród podanych typów wykształcenia nie uwzględniono wszystkich poziomów wykształcenia, o których mowa w art. 20 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900), takich jak: wykształcenie zasadnicze branżowe czy wykształcenie średnie branżowe. Brak możliwości wskazania w karcie zgonu tych poziomów wykształcenia może prowadzić do wskazywania w tej rubryce informacji niezgodnych z rzeczywistym wykształceniem osoby zmarłej. 

Ponadto Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca się o podjęcie przez Ministra Zdrowia inicjatywy legislacyjnej zmierzającej do zmiany przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, tak aby do zadań lekarza należało wypełnienia tylko części I karty zgonu, przy jednoczesnym zdjęciu z lekarzy obowiązku wypełniania części II przeznaczonej dla administracji cmentarza i części III przeznaczonej dla potrzeb statystyki publicznej,  w tym odnotowywania takich danych jak w szczególności: wykształcenie zmarłego, stan cywilny zmarłego czy okres przebywania zmarłego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze gminy.