Apel i stanowiska podjęte przez PNRL w dniu 25 października 2024 r.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na posiedzeniu 25 października 2024 r. przyjęło:

  • Apel do Ministra Nauki
  • Stanowisko w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej
  • Stanowisko w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie określenia priorytetowych dziedzin medycyny dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
  • Stanowisko w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
  • Stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
  • Stanowisko w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej
  • Stanowisko w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego

 

APEL Nr 5/24/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 października 2024 r.

do Ministra Nauki

W związku z napływającymi do samorządu lekarskiego doniesieniami dotyczącymi możliwości prowadzenia – za zgodą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego - na terenie Rzeczpospolitej Polskiej studiów na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym według programu nauczania obowiązującego na terenie innych państw nienależących do Unii Europejskiej (co dotyczy w szczególności informacji o prowadzonych przez Kijowski Uniwersytet Medyczny na terenie filii w Bytomiu) samorząd lekarski zgłasza swój stanowczy sprzeciw.

Z uwagi na specyfikę studiów kształcących przyszłych lekarzy i lekarzy dentystów oraz przede wszystkim przez wzgląd na bezpieczeństwo polskich pacjentów i jakość opieki zdrowotnej niezrozumiałe jest dlaczego dopuszczalne jest, że na terenie Polski kształcenie może odbywać się według programu nauczania obowiązującego w innych państwach, a absolwenci tych studiów uzyskują dyplom, który w Polsce nie jest uznawany za dyplom uprawniający do wykonywania zawodu lekarza - wymagana jest jego nostryfikacja na polskiej uczelni. Z takiej formy kształcenia korzystają przy tym nie tylko przebywający w Polsce cudzoziemcy, którzy rozpoczęli studia za granicą, ale też obywatele polscy.

Prowadzenie studiów na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym wymaga posiadania odpowiednio przygotowanej kadry naukowej, zaplecza dydaktycznego oraz klinicznego. Wykorzystywanie tych cennych zasobów kadrowo-dydaktycznych, po to, aby kształcić osoby uzyskujące dyplom lekarza uznawany w innym państwie nienależącym do Unii Europejskiej, który to dyplom zarazem nie daje możliwości wykonywania zawodu lekarza w Polsce bez uprzedniej nostryfikacji, jest rozwiązaniem chybionym. Należy także zwrócić uwagę, że iluzoryczny i pozorny jawi się nadzór polskich władz nad realizacją programu nauczania i nad jakością kształcenia lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, jeśli owo kształcenie odbywa się według programu nauczania ustalonego w innym państwie. Efektem takiej formy kształcenia jest również to, że coraz większa liczba wniosków o nostryfikację dyplomu będzie pochodziła od Polaków, którzy chociaż w trakcie studiów faktycznie przebywali w Polsce, to jednak uzyskali dyplom potwierdzający ukończenie kształcenia na zagranicznej uczelni.

Taki model kształcenia kadr medycznych, czyli osób odpowiedzialnych w przyszłości za leczenie pacjentów i prawidłowe funkcjonowanie opieki zdrowotnej nad mieszkańcami naszego kraju samorząd lekarski uważa za skrajnie nieodpowiedzialny.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca się zatem do Ministra Nauki o pilną weryfikację danych dotyczących tej formy kształcenia, krytyczne spojrzenie na efektywność i jakość nauczania w Polsce w takim trybie oraz o podjęcie działań zmierzających do przywrócenia na właściwe tory kształcenia w Polsce lekarzy i lekarzy dentystów.

 

STANOWISKO Nr 80/24/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 października 2024 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia - pana Jerzego Szafranowicza z dnia 27 września 2024 r. (znak: DLG.0210.6.2023.AJ) negatywnie opiniuje projekt uznając, że będzie on miał  destrukcyjny wpływ na jakość i dostępność do rehabilitacji medycznej.

Jednocześnie samorząd lekarski deklaruje gotowość do merytorycznej dyskusji na temat nowego projektu dotyczącego rehabilitacji leczniczej finansowanej ze środków publicznych.

 

STANOWISKO Nr 81/24/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 października 2024 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie określenia priorytetowych dziedzin medycyny dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie określenia priorytetowych dziedzin medycyny dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, przekazanym przy piśmie Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej - pana Pawła Bejdy otrzymanym dnia 16 października 2024 r. (znak: MON.DP-WUW.0210.63.2024/PK) nie zgłasza uwag do projektu rozporządzenia

 

STANOWISKO Nr 82/24/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 października 2024 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia - pana Jerzego Szafranowicza z dnia 18 października 2024 r. (znak: DLU.0210.25.2024.ŁR) nie zgłasza uwag do projektu.

W pełni zasadne jest przedłużenie świadczeniodawcom z obszarów dotkniętych powodzią z września 2024 r. terminu do rozliczenia z Narodowym Funduszem Zdrowia kwot tzw. „zaliczek” wypłaconych w czasie epidemii COVID-19. Samorząd lekarski zaznacza jednak, że nie wyczerpuje to zakresu pomocy, jakiej władze publiczne powinny udzielić placówkom medycznym dotkniętym skutkami powodzi, tak aby umożliwić ich odbudowę, przywrócenie normalnego funkcjonowania i zapewnienie właściwego poziomu finansowania. O niezbędną pomoc dla placówek ochrony zdrowia samorząd lekarski zabiegał m.in. w apelu Nr 3/24/P-IX Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 4 października 2024 r. oraz stanowisku Nr 76/24/P-IX Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 4 października 2024 r. w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.

 

STANOWISKO Nr 83/24/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 października 2024 r.

w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia - pana Wojciecha Koniecznego z dnia 15 października 2024 r. (znak: ZPP.0210.3.2024.AK) nie zgłasza uwag do projektu w zakresie, w jakim ustawa ułatwi świadczenie usług opieki zdrowotnej osobom poszkodowanym w wyniku klęsk żywiołowych lub katastrof w ramach międzynarodowych mechanizmów niesienia pomocy osobom poszkodowanym. Samorząd lekarski uważa, że zespoły ratunkowe sklasyfikowane w ramach globalnej inicjatywy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO EMT Initiative) lub realizujące zadania w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności a także Zespół Pomocy Humanitarno-Medycznej powinny mieć zapewnione warunki do spełnienia międzynarodowych wymogów w zakresie wyposażenia w niezbędne produkty lecznicze, w tym produkty lecznicze będące środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi lub prekursorami kategorii 1.

 

STANOWISKO Nr 84/24/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 października 2024 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pani Urszule Demkow w dniu 2 października 2024r. (znak: DLG.0210.8.2024.AT) nie zgłasza uwag do przedmiotowego projektu.

 

STANOWISKO Nr 85/24/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 października 2024 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego  rozporządzenie  w  sprawie  świadczeń gwarantowanych  z  zakresu  leczenia szpitalnego, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pani Urszule Demkow w dniu 2 października 2024r. (znak: DLG.0210.11.2024.AT) nie zgłasza uwag do przedmiotowego projektu.