Stanowiska podjęte przez PNRL w dniu 23 maja 2025 r.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na posiedzeniu 23 maja 2025 r. przyjęła:

 

STANOWISKO Nr 43/25/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 23 maja 2025 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu Pana Jerzego Szafranowicza z dnia 23 marca 2025 r. (znak: DLG.748.5.2025.EM) nie zgłasza uwag do przedmiotowego projektu.

 

STANOWISKO Nr 44/25/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 23 maja 2025 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wysokości zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarzy i lekarzy dentystów odbywających specjalizacje w ramach rezydentury

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wysokości zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarzy i lekarzy dentystów odbywających specjalizacje w ramach rezydentury, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pani Urszuli Demkow z dnia 25 kwietnia 2025 r. (znak: RKR.0210.1.2025.LT) nie zgłasza uwag do samego projektu rozporządzenia.

W związku z pracami legislacyjnymi nad projektem rozporządzenia w sprawie wysokości zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego lekarzy i lekarzy dentystów odbywających specjalizacje w ramach rezydentury samorząd lekarski przypomina, że aktualnie obowiązujące współczynniki pracy określone w załączniku do ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2139) są dalekie od oczekiwań środowiska lekarskiego. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej oczekuje zmiany ustawy i uwzględnienia w niej zgłaszanych od wielu lat postulatów samorządu lekarskiego dotyczących ustalenia wysokości wynagrodzeń dla lekarza i lekarza dentysty ze specjalizacją - na poziomie trzykrotnej średniej krajowej, dla lekarza i lekarza dentysty z pierwszym stopniem specjalizacji - na poziomie dwuipółkrotności średniej krajowej a dla lekarza i lekarza dentysty bez specjalizacji oraz lekarza rezydenta - na poziomie dwukrotnej średniej krajowej.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca szczególną uwagę na fakt, że ustalony obecnie w załączniku do ustawy współczynnik pracy dla lekarzy specjalistów (1,45 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej ogłoszonego) jest na tyle niski, że praktycznie dochodzi do zrównania wynagrodzenia lekarza odbywającego specjalizację w dziedzinach priorytetowych z wynagrodzeniem lekarza specjalisty, który tę specjalizację już posiada.

 

STANOWISKO Nr 45/25/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 23 maja 2025 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę pracowników podmiotów leczniczych działających w formie jednostki budżetowej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę pracowników podmiotów leczniczych działających w formie jednostki budżetowej, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pana Jerzego Szafranowicza z dnia 30 kwietnia 2025 r. (znak: DSZ.0210.1.2025.AD) negatywnie opiniuje projekt w zakresie, w jakim górne widełki wynagrodzeń określone w projektowanym załączniku nr 1 nie będą zezwalały na wypłatę na rzecz lekarzy wynagrodzeń w wysokości, której od wielu lat domaga się samorząd lekarski. 

W załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 lipca 2014 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę pracowników podmiotów leczniczych działających w formie jednostki budżetowej określono tabelę zaszeregowania pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych działających w formie jednostki budżetowej, z wyłączeniem pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych. W tabeli zaszeregowań mieszczą się m.in. takie stanowiska, jak: zastępca kierownika podmiotu leczniczego do spraw lecznictwa, ordynator, zastępca ordynatora oraz specjalista. Lekarze zatrudnieni na tych stanowiskach powinni mieć możliwość otrzymywania wynagrodzenia za pracę zgodnego z postulatami samorządu lekarskiego, tj. dla lekarza i lekarza dentysty ze specjalizacją - na poziomie trzykrotnej średniej krajowej, dla lekarza i lekarza dentysty z pierwszym stopniem specjalizacji - na poziomie dwuipółkrotności średniej krajowej, dla lekarza i lekarza dentysty bez specjalizacji oraz lekarza rezydenta - na poziomie dwukrotnej średniej krajowej, a dla lekarza i lekarza dentysty stażysty - na poziomie średniej krajowej. Biorąc pod uwagę kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za 2024 r. (8.181,72 zł) należy zauważyć, że proponowane w załączniku nr 1 do rozporządzenia maksymalne stawki wynagrodzenia w kategoriach zaszeregowania od XVI do XIX, w których mieszczą się lekarze specjaliści (np. ordynator i zastępca ordynatora) nie osiągnęła nawet dwukrotności przeciętnego wynagrodzenia. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej postuluje zatem zmianę w załączniku nr 1 do rozporządzenia poprzez zwiększenie górnej kwoty wynagrodzenia na tych stanowiskach, na których mogą być zatrudniani lekarze specjaliści, do poziomu trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia.

 

STANOWISKO Nr 46/25/P-IX

PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 23 maja 2025 r.

w sprawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2025 r. w sprawie szczegółowego wykazu czynności zawodowych osób wykonujących niektóre zawody medyczne

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2025 r. w sprawie szczegółowego wykazu czynności zawodowych osób wykonujących niektóre zawody medyczne (Dz.U. z 2025 r. poz. 626) negatywnie ocenia rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu w zakresie dotyczącym wykazu czynności higienistek stomatologicznych określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

Samorząd lekarski zgłaszał Ministerstwu Zdrowia daleko idące zastrzeżenia wobec zakresu czynności zawodowych higienistek stomatologicznych już na etapie prac nad projektem rozporządzenia. Merytoryczne uwagi i propozycje zmian projektu rozporządzenia zostały przedstawione w stanowisku nr 12/24/P-IX Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 19 marca 2024 r., niestety wielu z tych uwag nie uwzględniono w dalszych pracach nad projektem rozporządzenia. W przyjętym rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2025 r. zastrzeżenia budzi w szczególności zakres czynności wskazanych w punkcie 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia, który wskazuje na możliwość wykonywania przez higienistki stomatologiczne „wstępnych badań stomatologicznych, profilaktycznych i diagnostycznych zabiegów rehabilitujących jamę ustną”. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłaszało postulaty, aby z wykazu tego wykreślić takie czynności jak: prowadzenie badań przesiewowych w różnych grupach populacyjnych, sporządzanie wycisków i modeli orientacyjnych uzębienia dla celów diagnostycznych, organizowanie ciągłości leczenia pacjentów w trakcie użytkowania aparatów ortodontycznych, rehabilitowanie jamy ustnej przy pomocy podstawowych ćwiczeń ortodontycznych oraz wykonywanie zabiegów rehabilitacyjnych z zastosowaniem metod fizykalnych. W pozostałym zakresie czynności higienistek stomatologicznych wymienionych w punkcie 3 załącznika nr 3 powinny być wykonywane na zlecenie i pod nadzorem lekarza dentysty.

Samorząd lekarski stoi niezmiennie na stanowisku, że higienistki stomatologiczne stanowią ważny element zespołu terapeutycznego, niemniej jednak za pracę tego zespołu i za efekty wprowadzonego leczenia odpowiada lekarz dentysta. Obecnie, by nabyć uprawnienia higienistki stomatologicznej wystarczy skończyć dwuletnią szkołę policealną. Wiedza tak zdobyta nie pozwala na samodzielne podejmowanie decyzji terapeutycznych w oparciu na samodzielne badanie jamy ustnej. By taką wiedzę posiadać niezbędne są – dostępne dla wszystkich - studia na kierunku lekarsko-dentystycznym. Należy nadmienić, że obecnie w Polsce jest 43 tys. lekarzy dentystów, co w pełni pozwala zabezpieczyć potrzeby społeczeństwa, względy ochrony interesu publicznego nie uzasadniają więc przekazywania innym niż lekarze dentyści zawodom medycznym uprawnień do wykonywania czynności o charakterze terapeutyczno-decyzyjnym w procesie leczenia pacjenta.