Rusza 4. edycja kampanii #Odwołuję #NieBlokuję – wspólnie skracamy kolejki do lekarzy

Wystartowała 4. edycja kampanii społecznej #Odwołuję #NieBlokuję, która już od kilku lat pomaga systemowi ochrony zdrowia skuteczniej walczyć z problemem nieodwołanych wizyt. Każdego dnia w placówkach medycznych w całej Polsce setki terminów przepadają, ponieważ pacjenci — z różnych powodów — nie zgłaszają, że nie mogą się pojawić na umówionej wizycie. Efekt jest odczuwalny dla każdego: dłuższe kolejki, niewykorzystany potencjał personelu medycznego i marnowane zasoby systemu ochrony zdrowia.

Tegoroczna edycja kampanii podkreśla nie tylko wagę samego odwoływania wizyt, ale przede wszystkim konieczność robienia tego z odpowiednim wyprzedzeniem oraz rolę nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, takich jak centralna e-rejestracja, w poprawie dostępności do świadczeń.

Coraz więcej pacjentów wykorzystuje możliwość anulowania terminu za pomocą wygodnych kanałów: SMS, Internetowego Konta Pacjenta czy aplikacji mojeIKP. W połączeniu z centralną e-rejestracją daje to konkretne, zauważalne rezultaty — zwolnione terminy są niemal natychmiast przejmowane przez innych oczekujących. To realny dowód na to, że technologia, odpowiedzialność i świadomość pacjentów mogą iść w parze ze skracaniem kolejek i lepszą organizacją pracy placówek medycznych.

Podczas konferencji inaugurującej tegoroczną edycję przedstawiciele administracji, środowiska lekarskiego, organizacji pacjentów oraz sektorów publicznego i prywatnego zgodnie podkreślali, że współpraca oraz konsekwentne budowanie kultury odpowiedzialnego korzystania z systemu ochrony zdrowia to klucz do trwałej poprawy jakości opieki.

– Problem nieodwołanych wizyt to jeden z najbardziej dotkliwych, a jednocześnie najłatwiejszych do rozwiązania wyzwań stojących przed systemem ochrony zdrowia. Każda niezgłoszona wizyta to utracona szansa dla innego pacjenta, który często czeka tygodniami lub miesiącami na konsultację. Dlatego tak ważne jest budowanie kultury odpowiedzialności – zarówno po stronie pacjentów, jak i placówek medycznych.
Centralna e-rejestracja jest realnym narzędziem poprawiającym dostępność świadczeń i efektywność systemu. Automatyzacja zapisów i możliwość szybkiego odwołania terminu oznacza mniej pustych miejsc w grafikach lekarzy i krótsze kolejki. To kierunek, który wspólnie powinniśmy wzmacniać – dla dobra pacjentów i całego systemu ochrony zdrowia - mówi dr n. med. Klaudiusz Komor, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej.

Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii przypomniał, że w ramach akcji #odwoluje #nieblokuje opracowane zostały konkretne narzędzia. - W wyniku współpracy wszystkich stron zaangażowanych w kampanię powstały już m.in. Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych i pacjentów czy Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt (dla placówek medycznych). Ponadto wdrożyliśmy rozwiązania technologiczne, które ułatwiają codzienną pracę rejestracji. To dowód, że inwestowanie w organizację procesów i współpracę międzysektorową przynosi wymierne efekty dla systemu ochrony zdrowia – wyjaśnił Paweł Walicki.

Najważniejsze wnioski z konferencji:

 • Odwołuj wcześniej: zbyt późna rezygnacja nie zdąży trafić do innego pacjenta.
 • Centralna e-rejestracja działa: niemal 10% wizyt zarejestrowanych centralnie odwołano, ponad połowę przepisano dalej.
 • Skala problemu jest wysoka, ale cyfrowe kanały i SMS skracają kolejki w praktyce.

Więcej informacji: www.odwolujenieblokuje.pl

fot. materiały Organizatora