31 STY 2025
Innowacje i przyszłość ochrony zdrowia: podsumowanie European Health Data and Innovation Summit
WIĘCEJ
31 STY 2025
WIĘCEJ
31 STY 2025
WIĘCEJ
30 STY 2025
WIĘCEJ
29 STY 2025
WIĘCEJ
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na posiedzeniu 26 maja 2023 r. przyjęło:
STANOWISKO Nr 33/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 26 maja 2023 r.
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, ustawy o instytutach badawczych, ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw
Poselski projekt z dnia 18 maja 2023 r. ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, ustawy o instytutach badawczych, ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw zakłada m.in. nowelizację przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w szczególności art. 53 ust. 6 dotyczącego możliwości tworzenia studiów na kierunkach lekarskim lub lekarsko-dentystycznym. Propozycja ta zmierza do dalszego poszerzenia kręgu uczelni, w tym w szczególności uczelni zawodowych, które mają uzyskać możliwość ubiegania się o pozwolenie na utworzenie studiów na tych kierunkach.
Samorząd lekarski stanowczo sprzeciwia się takim działaniom, wielokrotnie podkreślając, że podejmując działania mające na celu przeciwdziałanie brakom kadrowym w ochronie zdrowia, w szczególności wśród lekarzy, nie można przedkładać tego nad zapewnieniem odpowiedniej jakości kształcenia.
W ocenie samorządu lekarskiego omawiana propozycja jest kolejnym krokiem w kierunku bardzo szybkiego zwiększania liczby studentów kierunku lekarskiego w Polsce bez jednoczesnego zapewnienia właściwych warunków najpierw studiowania, a później, niezbędnego w zawodzie lekarza, właściwego kształcenia podyplomowego (stażu podyplomowego, kształcenia specjalizacyjnego). Będzie to skutkować obniżeniem jakości kształcenia lekarzy i ich przygotowania do wykonywania tego zawodu, swoistej „felczeryzacji” zawodu lekarza.
W ocenie samorządu lekarskiego jest to także naruszeniem wymogów wynikających z przepisów prawa Unii Europejskiej określających tzw. minimalne wymogi kształcenia w zawodzie lekarza.
Ponadto, po raz kolejny, ustawodawca zamierza regulować tak istotne sprawy w trybie wykluczającym rzetelne przeprowadzenie konsultacji społecznych (poprzez przedłożenie w Sejmie projektu jako projektu poselskiego) oraz niejako ukrywając proponowane zmiany w projekcie zasadniczo dotyczącym innych – również ważnych – zagadnień, które określają przepisy ustawy – Karta Nauczyciela.
STANOWISKO Nr 34/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 26 maja 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie limitu przyjęć na studia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym na rok akademicki 2023/2024
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie limitu przyjęć na studia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym na rok akademicki 2023/2024, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pana Piotra Brombera z dnia 19 maja 2023 r. (znak: RKLU.0210.5.2023.AC) negatywnie ocenia projekt w zakresie, w jakim przewiduje możliwość kształcenia lekarzy w ośrodkach, które nie dysponują odpowiednią bazą dydaktyczną i kliniczną na poziomie uniwersyteckim. Dążenie do zwiększenia liczby lekarzy nie może opierać się na obniżaniu poziomu kształcenia.
Zwiększenie limitu przyjęć na wydziałach lekarskich, przy jednoczesnym braku bazy organizacyjno-dydaktycznej w podmiotach leczniczych uniemożliwi studentom i absolwentom odbycie efektywnych merytorycznie praktyk zawodowych, stażu podyplomowego i szkolenia specjalizacyjnego. Już obecnie zwiększona liczba studentów oraz osób odbywających staż podyplomowy, wobec ograniczonych możliwości organizacyjnych podmiotów leczniczych prowadzących kształcenie lekarzy, powoduje ich niewydolność dydaktyczną.
Dodane: 2023-05-26, przez: Dział Komunikacji NIL