28 CZE 2024
Żegnamy byłego wiceprezesa NRL dr. n. med. Jacka Kozakiewicza
WIĘCEJ
28 CZE 2024
WIĘCEJ
28 CZE 2024
WIĘCEJ
28 CZE 2024
WIĘCEJ
24 CZE 2024
WIĘCEJ
Jako Naczelna Rada Lekarska aktywizujemy środowisko lekarskie w staraniach na rzecz jakości kształcenia i naprawienia systemu nauczania. Niestety aktualne prawodawstwo jest ułomnie skonstruowane w tym zakresie, ponieważ nawet jeśli uczelnia zostanie negatywne oceniona przez Polską Komisję Akredytacyjną, minister edukacji i szkolnictwa wyższego, który odpowiada za powołanie nowych wydziałów lekarskich, nie ma obowiązku uwzględniania jej opinii, czyli opinii specjalistów — zaznacza Damian Patecki, przewodniczący Komisji Kształcenia NRL.
Między innymi z tego powodu Naczelna Izba Lekarska przygotowała ankietę, w której zwraca się do uczelni prowadzących kierunki medyczne z pytaniami dotyczącymi warunków i wyników kształcenia przyszłych lekarzy.
Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski w liście do rektorów zachęca do wzięcia udziału w ankiecie przygotowanej przez samorząd lekarski:
„Dbałość o jakość kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów jest jednym z najważniejszych ustawowych obowiązków Samorządu Lekarskiego.
Mając powyższe na względzie, w imieniu Naczelnej Rady Lekarskiej zwracam się do Waszej Magnificencji z gorącą prośbą o wyrażenie zgody na wzięcie udziału w załączonej ankiecie dotyczącej kształcenia studentów na kierunku lekarskim oraz lekarsko-dentystycznym.
Informacje uzyskane tą drogą będą niezwykle cennym materiałem w toku prac analitycznych prowadzonych obecnie przez Komisję Kształcenia Medycznego i inne gremia robocze NRL.
Udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w naszej ankiecie, mającej rzecz jasna dobrowolny charakter, umożliwi zatem Naczelnej Izbie Lekarskiej nie tylko odtworzenie „fotografii rzeczywistości”, ale pozwoli również na sformułowanie wniosków dotyczących potrzeb i pożądanych kierunków rozwoju systemu kształcenia przed-dyplomowego kadr medycznych.
Jest to niezwykle istotne dla zawodowej przyszłości naszych młodszych Koleżanek i Kolegów i ich przyszłych Pacjentów.
Wyniki ankiety zostaną opublikowane i rozpowszechnione za pośrednictwem kanałów informacyjnych Naczelnej Izby Lekarskiej"– napisał prezes NRL.
Celem ankiety jest także wychwycenie tych uczelni, które kształcą lekarzy pomimo niewystarczająco rozbudowanej bazy naukowo-dydaktycznej, tj. nie są przygotowane sprzętowo, nie posiadają własnego prosektorium, a niedobory w szeregach kadry akademickiej nie pozwalają na optymalne przygotowanie studentów do zawodu – dodaje Damian Patecki.
Ankieta Naczelnej Izby Lekarskiej — pytania do uczelni prowadzących kształcenie lub uzyskujących uprawnienia do edukacji na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym za rok akademicki 2021/22*
I. Dane ogólne
1. Ilu studentów poszczególnych roczników akademickich kształci Państwa uczelnia?
a. na kierunku lekarskim
b. na kierunku lekarsko dentystycznym
(prosimy o uwzględnienie również tzw. English Division)
2. Ilu studentów wchodzi w skład grupy studenckiej?
II. Kadra naukowo-dydaktyczna, działalność naukowa
1. Ilu nauczycieli akademickich (z podziałem na pracowników badawczo- dydaktycznych, badawczych i dydaktycznych) związanych z kształceniem studentów na kierunku lekarskim/ lekarsko-dentystycznym zatrudnia Uczelnia?
W odpowiedzi prosimy o uwzględnienie formy zatrudnienia, wymiaru godzin oraz faktu zatrudnienia w Uczelni jako podstawowym miejscu pracy.
2. Czy Uczelnia posiada umowę/porozumienie z innymi szkołami wyższymi prowadzącymi kształcenie na kierunku lekarskim/lekarsko-dentystycznym, w oparciu o które nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Państwa Uczelni prowadzą zajęcia ze studentami w tych szkołach wyższych?
3. Ilu nauczycieli akademickich pracujących na Uczelni związanych z kształceniem lekarzy/lekarzy dentystów posiada tytuł/stopień naukowy:
a. profesora
b. doktora habilitowanego
c. doktora?
4. Prosimy o podanie danych dotyczących dorobku naukowego Uczelni wyłącznie w dziedzinie nauk medycznych w roku akademickim 2021/2022:
a. liczba publikacji w czasopismach krajowych
b. liczba publikacji w czasopismach zagranicznych
c. liczba punktów MEiN/ liczba punktów IF
d. liczba projektów badawczych.
III. Nauczanie przedmiotów przedklinicznych
1. Czy Uczelnia dysponuje własną bazą dydaktyczną w zakresie nauk podstawowych, w tym:
a. prosektorium?
b. zakładem/ pracownią patologii/patomorfologii?
c. zakładem/ pracownią histologii?
d. zakładem/pracownią fizjologii?
e. zakładem/pracownią patofizjologii?
2. Jeżeli Uczelnia nie dysponuje własną bazą dydaktyczną w zakresie wymienionym w pkt III.1, to jak zorganizowana jest nauka przedmiotów podstawowych – w szczególności: anatomii prawidłowej, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii?
3. Czy ćwiczenia z przedmiotów podstawowych odbywają się z użyciem:
a. preparatów naturalnych?
b. preparatów syntetycznych?
c. wirtualnych pomocy naukowych?
4. Prosimy określić przybliżony udział procentowy wykorzystania preparatów naturalnych, syntetycznych oraz wirtualnych pomocy naukowych.
5. Czy w odniesieniu do osób, które studiują aktualnie w Uczelni na kierunku lekarskim/lekarsko-dentystycznym, a wcześniej ukończyły inne studia medyczne (np. pielęgniarstwo lub ratownictwo medyczne) praktykowane jest zaliczanie zajęć z przedmiotów przedklinicznych z ukończonych wcześniej studiów? Czy praktyka taka ma miejsce z zachowaniem wymiaru godzin poszczególnych przedmiotów?
6. Czy Uczelnia prowadzi obecnie inwestycje dotyczące rozwoju/modernizacji bazy dydaktycznej w zakresie nauk podstawowych? (w przypadku pozytywnej odpowiedzi prosimy o krótki opis tych zamierzeń).
IV. Nauczanie przedmiotów klinicznych
1. Które przedmioty kliniczne są nauczane w oparciu o własną bazę dydaktyczną – t.j. w podmiotach leczniczych, dla których Uczelnia jest organem tworzącym?
2. Które przedmioty kliniczne są nauczane w oparciu o tzw. bazę obcą (bazę zewnętrzną) w odniesieniu do której Uczelnia posiada wyłączność na prowadzenie zajęć studenckich?
3. Które przedmioty kliniczne są nauczane w oparciu o tzw. bazę obcą (bazę zewnętrzną) w odniesieniu do której Uczelnia nie posiada wyłączności na prowadzenie zajęć studenckich?
4. Jaka jest łączna liczba łóżek szpitalnych dostępnych dla celów dydaktycznych?
5. W przypadku wykorzystania bazy zewnętrznej, jaki jest poziom referencyjności oddziałów szpitalnych, w których odbywają się zajęcia kliniczne (jeżeli ma to zastosowanie)?
6. Czy Uczelnia prowadzi obecnie inwestycje dotyczące rozwoju/modernizacji bazy dydaktycznej służącej nauczaniu przedmiotów klinicznych? (w przypadku pozytywnej odpowiedzi prosimy o krótki opis tych zamierzeń).
V. Wyniki nauczania
1. Ilu studentów nie uzyskało promocji na kolejny rok akademicki?
2. Jaki odsetek studentów w ostatnich 3 latach zdał (łącznie z terminami poprawkowymi) egzamin z:
a. anatomii prawidłowej?
b. histologii?
c. fizjologii?
d. patofizjologii?
e. patomorfologii?
3. Jaki odsetek studentów w ostatnich 3 latach nie zdał egzaminu z przedmiotów wymienionych w pkt V.2?
*) 1. Uczelnie, które rozpoczęły kształcenie na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym w roku
akademickim 2021/22 proszone są o podanie danych za bieżący rok akademicki
2. Nowe uczelnie, które rozpoczną kształcenie na kierunku lekarskim w roku akademickim
2023/2024 proszone są o podanie planowanych danych
Dodane: 2023-06-01, przez: Administrator