26 LIP 2024
Dzisiaj wygrywają pacjenci – wspólna konferencja prezesa Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasza Jankowskiego oraz minister zdrowia Izabeli Leszczyny
WIĘCEJ
26 LIP 2024
WIĘCEJ
25 LIP 2024
WIĘCEJ
22 LIP 2024
WIĘCEJ
22 LIP 2024
WIĘCEJ
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podjęło w dniu 13 lutego br. dwa stanowiska:
- w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie warunków postępowania dotyczących zawierania umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej;
- w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznym.
STANOWISKO Nr 11/15/P-VII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 13 lutego 2015 r.
w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie warunków postępowania dotyczących zawierania umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie warunków postępowania dotyczących zawierania umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej umieszczonym na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia dnia 22 stycznia 2015 r. przedstawia następujące uwagi.
Postępowanie w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej powinno zmierzać do wyłonienia wykonawców, którzy zaoferują najkorzystniejsze w świetle kryteriów oceny ofert warunki realizacji umowy. Sposób wyłonienia świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawrze umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej powinien być zrozumiały dla oferentów i zarazem jednakowy w stosunku do wszystkich podmiotów ubiegających się o zawarcie umowy, ale jednocześnie nie powinien być nadmiernie uciążliwy w zakresie wymogów formalnych. Samorząd lekarski jest zdania, że formalne procedury ubiegania się o zawarcie umowy są ważnym elementem porządkującym proces wyłonienia świadczeniodawców, ale proponuje, aby drobne uchybienia i dające się łatwo usunąć braki formalne oferty nie prowadziły do jej odrzucenia.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca uwagę, że w praktyce działania Funduszu opisane w § 2 pkt. 2 projektu zarządzenia ankiety, szczególnie w zakresie spełniania przez oferenta kryteriów koniecznych czy rankingujących, są niedostatecznie precyzyjne np. w zakresie daty spełnienia oczekiwanego przez Fundusz warunku (data złożenia oferty czy data rozpoczęcia realizacji umowy), a nieścisłości w ich wypełnieniu przez oferentów są nierzadko powodem odrzucenia oferty. Prezydium postuluje, aby kształt ankiety został dostatecznie określony na poziomie zarządzenia Prezesa NFZ i nie był pozostawiony do decyzji dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ.
W postępowaniach dotyczących zawierania umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej powodem odrzucenia ofert bywa brak podpisu oferenta. Projekt zarządzenia w § 10 ust. 2 pkt. 1 wymaga, aby podpis oferenta lub jego parafa został złożony na każdej stronie oferty. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt. 1 projektu zarządzenia wymóg podpisu lub parafy zastrzeżony jest pod rygorem nieważności oferty. Prezydium zwraca uwagę, że formularz ofertowy często nie zawiera na każdej stronie wyraźnego oznaczenia miejsca, w którym oferent powinien złożyć podpis. W takiej sytuacji celowe jest wprowadzenie możliwości usunięcia tego braku w sytuacji, gdy oferent niewątpliwie podpisał ofertę, jednakże jego podpis lub parafa nie zostały umieszczone na każdej stronie.
Prezydium wnosi o znaczne ograniczenie danych, które w myśl załącznika nr 8 do projektu zarządzenia prezesa NFZ mogą być zastrzegane jako tajemnica przedsiębiorcy. Projekt zarządzenia w sposób nieuprawniony rozszerza zakres informacji, które można zastrzec jako tajemnicę przedsiębiorcy. W załączniku nr 8 w pkt. 2 tabeli proponuje się zastąpić określenie „wykaz personelu” określeniem „dane osobowe personelu”. W załączniku nr 8 pkt. 3 tabeli „wykaz sprzętu” należy opatrzyć zastrzeżeniem, że utajnienie nie może dotyczyć nazwy sprzętu wymienionej w warunkach niezbędnych lub dodatkowo punktowanych. Należy skreślić pkt. 6 tabeli w załączniku nr 8 „wykaz miejsc udzielania świadczeń z danymi identyfikacyjnymi, obejmujący również miejsca udzielania świadczeń przez podwykonawców” ponieważ nie są to dane objęte tajemnicą przedsiębiorcy i muszą być ujawnione w momencie zawarcia umowy. Proponuje się również skreślenie pkt. 7 w tabeli „oferta w zakresie liczby i ceny dla przedmiotu postępowania i miejsca udzielania świadczeń”. Dane dotyczące ceny to bardzo istotne kryterium oceny ofert, które w żadnym wypadku nie powinny być utajnione wobec innych oferentów. Niejawność ceny w sposób nieusprawiedliwiony utrudnia kontrolę prawidłowości rozstrzygnięcia komisji konkursowej i wszczęcie postępowania odwoławczego. Nie są również objęte tajemnicą przedsiębiorcy dane wymienione w pkt. 8 tabeli „harmonogram udzielania świadczeń”.
STANOWISKO Nr 12/15/P-VII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 13 lutego 2015 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi, przekazanego przy piśmie pana Marka Posobkiewicza Głównego Inspektora Sanitarnego, z dnia 26 stycznia 2015 r., zgłasza następującą uwagę do przedstawionego projektu rozporządzenia:
Należy dokonać zmiany § 6 ust. 5 projektu rozporządzenia, aby w przypadku, gdy odpady medyczne składowane są w przenośnym urządzeniu chłodniczym, wymogi określone w tym przepisie ograniczyć do zapewnienia w sąsiedztwie tego urządzenia dostępu do stanowiska wyposażonego w dozownik płynu dezynfekcyjnego i zasobnik ręczników jednorazowego użytku.
Projektowany przepis w obecnym brzmieniu jest nieuzasadniony, a jego realizacja w przypadku małych gabinetów i przychodni może okazać się trudna. Personel przychodni w trakcie kontaktu z workami zawierającymi odpady z reguły używa jednorazowych rękawic, zatem sam kontakt z zawartością worka jest raczej tylko teoretycznie możliwy. Zawarty w projekcie wymóg pojemników i stelaży wyposażonych w mechanizm pedałowy jeszcze możliwość tego kontaktu (podczas usuwania worka z pojemnika lub stelaża) niweluje. Procedura odkażenia rąk po zdjęciu rękawic po zakończonej czynności wkładania lub wyjmowania worków z przenośnego urządzenia chłodniczego oraz ich wytarcia jest zatem zdecydowanie wystarczająca.
Dodane: 2015-02-13