17 STY 2025
Nie boimy się dyskusji na temat samorządu. Okrągły Stół dla dyskusji samorządowej
WIĘCEJ
17 STY 2025
WIĘCEJ
17 STY 2025
WIĘCEJ
17 STY 2025
WIĘCEJ
17 STY 2025
WIĘCEJ
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na posiedzeniu 28 lipca 2023 r. przyjęło:
STANOWISKO Nr 47/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 28 lipca 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu ratownika medycznego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach zawieszania prawa wykonywania zawodu albo ograniczenia wykonywania określonych czynności zawodowych przez ratownika medycznego
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu ratownika medycznego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach zawieszania prawa wykonywania zawodu albo ograniczenia wykonywania określonych czynności zawodowych przez ratownika medycznego, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia, pana Piotra Brombera z dnia 11 lipca 2023 r. (znak: RKM.0210.5.2023.RJ) zgłasza następujące uwagi:
W § 2 ust. 1 i 2 projektu rozporządzenia wskazano, że Krajowa Rada Ratowników Medycznych powołuje komisję, ustala jej skład oraz wyznacza przewodniczącego komisji. Przepis ten powinien zostać uzupełniony o wzmiankę, że działania te Krajowa Rada Ratowników Medycznych podejmuje po uzyskaniu uprzednio zgody lekarzy, którzy mają zostać powołani w skład komisji. Jak wynika z treści projektu rozporządzenia, członkiem komisji może zostać lekarz posiadający wysokie kwalifikacje zawodowe tj. lekarz specjalista wykonujący zawód co najmniej od pięciu lat oraz posiadający specjalizację w odpowiedniej dziedzinie medycyny, zatem włączenie go w pracę komisji powoływanej przez samorząd zawodowy ratowników medycznych musi odbywać się zawsze za jego uprzednią zgodą. W związku z tym Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej proponuje, aby § 2 ustęp 2 otrzymał następujące brzmienie:
„2. W skład komisji wchodzi trzech lekarzy specjalistów wykonujących zawód lekarza co najmniej od pięciu lat oraz posiadających specjalizację w odpowiedniej dziedzinie medycyny, którzy uprzednio wyrazili pisemną zgodę na powołanie ich do składu komisji”.
Rozporządzenie powinno także przewidywać wynagrodzenie dla lekarza biorącego udział w pracach komisji oraz zwrot kosztów przejazdu związanych z udziałem w pracach komisji. Proponuje się w związku z tym dodanie w § 2 ustępu 4 o brzmieniu:
„4. Członkowi komisji przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji, w wysokości nie niższej niż 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku ubiegłego, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, a także zwrot kosztów przejazdu w wysokości i na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 77 5 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).”.
Proponuje się także uściślenie projektu rozporządzenia poprzez dodanie, że obsługę administracyjną komisji zapewnia Krajowa Rada Ratowników Medycznych. Na komisji ciąży szereg obowiązków związanych prowadzeniem postępowania i dokumentowaniem swoich czynności. W tym zakresie komisja musi otrzymać wsparcie Krajowej Rady Ratowników Medycznych. W związku z tym w § 5 rozporządzenia należy dodać ustęp 3 o brzmieniu:
„3. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Krajowa Rada.”
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej proponuje wykreślenie punktu 4 w § 11 ust. 1 rozporządzenia. Przepis ten nakłada na komisję obowiązek umieszczenia w protokole z przeprowadzonego przez komisje postępowania „opisu okoliczności, które spowodowały konieczność przeprowadzenia postępowania”. Należy wyjaśnić, że proponowana przez samorząd lekarski zmiana wynika z faktu, że komisja lekarska jest powołana wyłącznie do zbadania stanu zdrowia ratownika medycznego i jego wpływu na możliwość wykonywania zawodu, wobec tego dokonanie opisu okoliczności, które spowodowały powołanie komisji nie powinno być zadaniem komisji, lecz Krajowej Rady Ratowników Medycznych, która wszczyna postępowanie administracyjne w tej sprawie.
Zastrzeżenia budzi projektowane brzmienie § 12 rozporządzenia. Zgodnie z nim komisja ulega rozwiązaniu z dniem podjęcia przez Krajową Radę Ratowników Medycznych uchwały o zawieszeniu prawa wykonywania zawodu albo o ograniczeniu wykonywania określonych czynności zawodowych przez ratownika medycznego. Takie brzmienie rozporządzenia nie uwzględnia sytuacji, w której komisja wyda orzeczenie o braku przeszkód do wykonywania zawodu ratownika medycznego, które skutkować powinno umorzeniem postępowania przez Krajową Radę Ratowników Medycznych. Taki prawidłowy zapis można znaleźć w § 9 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2011 r. w sprawie trybu powoływania i sposobu działania komisji orzekającej w przedmiocie niezdolności lekarza do wykonywania zawodu albo ograniczenia w wykonywaniu ściśle określonych czynności medycznych oraz trybu orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu lekarza albo ograniczenia w wykonywaniu ściśle określonych czynności medycznych. W związku z tym Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej proponuje nadać § 12 rozporządzenia następujące brzmienie:
„§ 12. Komisja ulega rozwiązaniu z dniem podjęcia przez Krajową Radę uchwały o zawieszeniu prawa wykonywania zawodu albo o ograniczeniu wykonywania określonych czynności zawodowych przez ratownika medycznego albo o umorzeniu postępowania.”.
W ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej opiniowany projekt rozporządzenia tylko częściowo realizuje delegację ustawową zawartą w art. 51 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych. Przepis ten zobowiązuje Ministra Zdrowia, aby określił, w drodze rozporządzenia, nie tylko skład komisji, wymagania dotyczące osób wchodzących w skład komisji i tryb orzekania o niezdolności do wykonywania zawodu, ale także szczegółowy sposób i tryb postępowania w sprawach zawieszania prawa wykonywania zawodu albo ograniczenia wykonywania określonych czynności zawodowych. W projektowanym rozporządzeniu uregulowano tylko kwestie związane z pracami komisji lekarskiej, natomiast nie określono sposobu i trybu postępowania przez Krajową Radę Ratowników Medycznych w sprawach zawieszania prawa wykonywania zawodu albo ograniczenia wykonywania określonych czynności zawodowych. Projekt rozporządzenia należy zatem uzupełnić o przepisy regulujące tę materię. W przepisach, które dotyczą sposobu i trybu postępowania Krajowej Rady Ratowników Medycznych, należałoby wskazać, że orzeczenie komisji lekarskiej składającej się z lekarzy specjalistów jest wiążące dla Krajowej Rady. Byłoby to doprecyzowanie normy zawartej w art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych, który określa, że Krajowa Rada Ratowników Medycznych podejmuje uchwałę o zawieszeniu prawa wykonywania zawodu albo o ograniczeniu wykonywania określonych czynności zawodowych na podstawie orzeczenia komisji. Argumentem za przyjęciem takiego rozwiązania jest ponadto fakt, że komisja lekarska składa się z doświadczonych lekarzy posiadających specjalizację z właściwej dziedziny medycyny, stąd jej orzeczenia – mające w istocie charakter orzeczenia lekarskiego – nie powinny być w toku postępowania podważane przez organ, który tę komisje powołał. W związku z tym proponuje się dodanie po § 12 kolejnego paragrafu o brzmieniu:
„§ 13 Krajowa Rada przy podejmowaniu uchwały o zawieszeniu prawa wykonywania zawodu albo o ograniczeniu wykonywania określonych czynności zawodowych przez ratownika medycznego lub umorzeniu postępowania jest związana ustaleniami komisji zawartymi w orzeczeniu.”.
Dodane: 2023-07-28, przez: Dział Komunikacji NIL