11 WRZ 2025
Nowe szkolenie w NIL: Podstawy organizacji zabezpieczenia medycznego i medycyny wojskowej
WIĘCEJ
11 WRZ 2025
WIĘCEJ
10 WRZ 2025
WIĘCEJ
8 WRZ 2025
WIĘCEJ
8 WRZ 2025
WIĘCEJ
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 10 września 2025 r.
w sprawie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu weryfikacji prawa do świadczeń na rzecz rodziny dla cudzoziemców oraz o warunkach pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu weryfikacji prawa do świadczeń na rzecz rodziny dla cudzoziemców oraz o warunkach pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, który został skierowany do Sejmu w dniu 9 września 2025 r. (druk sejmowy nr 1685) wnosi o uchylenie art. 3 i art. 12 projektu tej ustawy.
I. Brak uzasadnienia dla pominięcia konsultacji publicznych i stosowania przyspieszonego trybu ustawodawczego dla zmiany ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
Samorząd lekarski rozumie oczywiście argumentację wskazaną w piśmie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do Przewodniczącego Stałego Komitetu Rady Ministrów (znak: DP-WLM.0231.21.2025) a następnie w piśmie Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 września 2025 r. do Marszałka Sejmu wskazującą, że konieczność pilnego procedowania projektu ustawy wynika w szczególności z potrzeby przedłużenia okresu obowiązywania tymczasowej ochrony obejmującej obywateli Ukrainy uciekających przed wojną, a w rezultacie obowiązywania rozwiązań przewidzianych w ustawie z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 337, z późn. zm.), która obowiązuje do dnia 30 września 2025 r. Argumentacja ta sprawia, że projekt ustawy na etapie prac rządowych nie był poddawany konsultacjom publicznym, a na etapie prac sejmowych najprawdopodobniej będzie rozpatrywany w pierwszym czytaniu bez zachowania 7-dniowego terminu przewidzianego w art. 37 Regulaminu Sejmu, będzie kierowany do drugiego i trzeciego czytania bez kierowania go do komisji, także ze skróconym terminem drugiego i trzeciego czytania. Taki nadzwyczajny tryb uchwalania ustawy (przyspieszony tryb ustawodawczy) może być stosowany tylko wobec przepisów, które takiej ekstraordynaryjnej ścieżki wymagają. Jak wskazuje art. 51 ust. 1 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej - tryb ten może być zastosowany tylko „w szczególnie uzasadnionych wypadkach”.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej kategorycznie stwierdza jednak, że podawany przez Prezesa Rady Ministrów i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji argument dotyczący potrzeby przedłużenia okresu obowiązywania tymczasowej ochrony obejmującej obywateli Ukrainy nie odnosi się do konieczności dokonywania zmian w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty (art. 3 i art. 12 projektu). Dołączenie do projektu ustawy, który rzeczywiście ma pilny charakter, przepisów o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty jest niczym nieuzasadnionym nadużyciem skróconej ścieżki legislacyjnej. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przypomina, że z dniem 30 września 2025 r. nie wygasają obywatelom Ukrainy żadne uprawnienia przewidziane w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Również w samym uzasadnieniu dołączonym do projektu ustawy Rząd wskazuje, że zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty mają na celu jedynie „uszczelnienie tzw. systemu uproszczonego umożliwiającego wykonywanie zawodu lekarza i lekarza dentysty przez obywateli Ukrainy oraz inne osoby, które uzyskały kwalifikacje lekarza lub lekarza dentysty poza Unią Europejską”. Już z tej przyczyny - braku pilności wprowadzenia projektowanych przepisów - zasadne byłoby odstąpienie przez Sejm od uchwalania nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (art. 3 i art. 12 projektu).
II. Negatywna ocena kierunku proponowanych zmian w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty
Po drugie, Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje, że przedstawione w projekcie zmiany ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty są niezgodne z postulatem samorządu lekarskiego dotyczącym zniesienia obu tzw. uproszczonych trybów nabywania uprawnień do wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty. Przepisy przewidujące uproszczone tryby nabywania uprawnień zawodowych przez lekarzy zostały wprowadzone do systemu prawnego pomimo sprzeciwu samorządu lekarskiego. Uproszczony dostęp do zawodu lekarza i lekarza dentysty zwalnia z wymogu nostryfikacji dyplomu lekarskiego uzyskanego za granicą poza obszarem Unii Europejskiej, zwalnia także z konieczności odbycia stażu podyplomowego czy złożenia egzaminu z języka polskiego w zakresie znajomości języka potrzebnego do komunikacji z pacjentem i udzielania świadczeń zdrowotnych. Kwestionowane przepisy stworzyły również niebezpieczne zjawisko polegające na tym, że pewna grupa osób udziela w Polsce świadczeń lekarskich tylko na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Ministra Zdrowia bez uzyskania prawa wykonywania zawodu lekarza, co oznacza, że – mimo że zawód lekarza jest zawodem zaufania publicznego - osoby te pozostają poza lekarskim samorządem zawodowym, nie obowiązuje ich Kodeks Etyki Lekarskiej, a za swoje czyny nie ponoszą odpowiedzialności przed sądem lekarskim.
Ze wskazanych powyżej powodów Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca się o uchylenie art. 3 i art. 12 projektu ustawy w całości.
III. Szczegółowe uwagi do projektu ustawy
Niezależnie od uwag dotyczących wadliwego trybu prac nad nowelizacją ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty i negatywnej oceny samego kierunku zaproponowanych zmian w art. 3 i art. 12 projektu ustawy, Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłasza także uwagi szczegółowe:
Uwagi samorządu lekarskiego do nowelizacji art. 7 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (art. 3 projektu ustawy) oraz zaproponowanych w art. 12 projektu przepisów przejściowych przedstawiają się następująco:
Wobec zniesienia w Polsce stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego oraz wobec upływu 32 miesięcy od daty wybuchu wojny na Ukrainie warunkowe prawa wykonywania zawodu nie powinny być aktualnie przyznawane.
Niezwykle krótki, praktycznie jednodniowy termin, w jakim samorząd lekarski zgłasza uwagi do projektu ustawy, nie pozwala na szczegółową jej analizę. Należy jednak zaznaczyć, że przedmiotem szczególnej oceny parlamentarzystów w trakcie prac legislacyjnych powinny stać się projektowane zmiany dotyczące ograniczenia uprawnień obywateli Ukrainy do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Środowisko lekarskie nie mogłoby zaakceptować sytuacji, w której przyjęte zostałyby rozwiązania prawne ograniczające dostęp do opieki zdrowotnej, w tym farmakoterapii osobom, które znajdują się w stanie zagrożenia życia czy zdrowia.
Dodane: 2025-09-11, przez: Dział Komunikacji NIL