14 MAJ 2025
Odpowiedzialność prawna za napaść na personel medyczny. Kampania informacyjna NIL
WIĘCEJ
14 MAJ 2025
WIĘCEJ
14 MAJ 2025
WIĘCEJ
14 MAJ 2025
WIĘCEJ
12 MAJ 2025
WIĘCEJ
Powstają nowe kierunki medyczne na uczelniach, które nie są przygotowane do ich prowadzenia, a wiedza studentów kończących studia medyczne nie jest weryfikowana. W konsekwencji słabo przygotowani studenci zaczną leczyć ludzi, ponieważ uda im się przyswoić odpowiedzi na pytania z ograniczonej bazy pytań, na którą składa się obecna forma Lekarskiego Egzaminu Końcowego. Jak w takich warunkach można zadbać o bezpieczeństwo pacjenta i wysoką jakość leczenia? Należy natychmiast zmienić obecną formę tego egzaminu – zaznacza Damian Patecki, przewodniczący Komisji Kształcenia Medycznego Naczelnej Rady Lekarskiej.
Obecnie Lekarski Egzamin Końcowy i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy nie spełniają oczekiwanych funkcji. Zdaniem Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej forma tych egzaminów nie pozwala na rzetelną ocenę przygotowania lekarzy i lekarzy dentystów do wykonywania zawodu, a co za tym idzie, nie umożliwia weryfikacji jakości ich kształcenia. W swoim stanowisku PNRL wskazuje na działania, które przywrócą LEK oraz LDEK pożądaną rangę.
Pełna treść stanowiska:
Stanowisko Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z 8 września 2023 r.
w sprawie trybu i sposobu przeprowadzania Lekarskiego Egzaminu Końcowego oraz Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej stoi na stanowisku, że Lekarski Egzamin Końcowy (LEK) oraz Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy (LDEK) w obecnej formule nie pozwalają na rzetelną ocenę przygotowania lekarzy i lekarzy dentystów do wykonywania zawodu, a co za tym idzie nie umożliwiają weryfikacji jakości ich kształcenia. Egzaminy te nie zapewniają również możliwości różnicowania wiedzy w procesie kwalifikacji do specjalizacji. LEK i LDEK nie spełniają zatem we właściwy sposób swojej roli przewidzianej w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Baza składająca się z niezwykle ograniczonej liczby pytań jest jedną z głównych przyczyn tego stanu rzeczy. Biorąc powyższe pod uwagę, samorząd lekarski uważa za konieczne podjęcie następujących działań:
1) Dokonanie w trybie pilnym modyfikacji bazy pytań oraz usunięcie z bazy wszystkich wariantów odpowiedzi, a także przyjęcie zasady, że pytania testowe gromadzone w bazie pytań po użyciu podczas LEK/LDEK nie są wykorzystywane podczas kolejnych sesji egzaminacyjnych.
2) Podjęcie prac legislacyjnych na rzecz dokonania stosownych zmian w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty, mających na celu:
a. całkowitą rezygnację z bazy pytań i zastąpienie jej sylabusem zawierającym dokładny wykaz zagadnień, których znajomość będzie wymagana podczas LEK/LDEK (alternatywnym rozwiązaniem jest rozszerzenie bazy pytań do ok. 10.000 oraz zmniejszenie jej udziału w egzaminach do maksymalnie 20%);
b. przyjęcie progu 60% maksymalnej liczby punktów z testu jako warunku uzyskania pozytywnego wyniku LEK/LDEK – analogicznie jak w przypadku innych egzaminów lekarskich i lekarsko-dentystycznych;
c. w odniesieniu do zagadnienia kwalifikacji do specjalizacji osób zdających LEK/LDEK w dotychczasowym i postulowanym nowym trybie - przyjęcie odpowiedniego współczynnika wagowego celem zachowania równego dostępu do kształcenia specjalizacyjnego.
Jednocześnie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej uznaje, że zapis art. 14c
ust. 5 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty mówiący o tym, że pytania testowe wraz z poprawnymi odpowiedziami po ich wykorzystaniu są publikowane w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu na stronie internetowej CEM, powinien zostać utrzymany celem zachowania transparentności LEK/LDEK.
Dodane: 2023-09-08, przez: Dział Komunikacji NIL