22 LIS 2024
II wspólne posiedzenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej oraz Prezydium Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych
WIĘCEJ
22 LIS 2024
WIĘCEJ
22 LIS 2024
WIĘCEJ
21 LIS 2024
WIĘCEJ
20 LIS 2024
WIĘCEJ
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na posiedzeniu w Opolu 8 września 2023 r. przyjęło:
Stanowisko w sprawie szkalowania i przejawów agresji wobec lekarzy wykonujących obowiązki zawodowe
Stanowisko w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych
Stanowisko w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
STANOWISKO PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ z dnia 8 września 2023 r.
w sprawie szkalowania i przejawów agresji wobec lekarzy wykonujących obowiązki zawodowe
W związku z napływającymi do Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej sygnałami o sytuacjach szkalowania a nawet agresji wobec lekarzy wykonujących swoje obowiązki zawodowe, ze względu na ich związek z procedurami przerywania ciąży, Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej stoi na stanowisku, że niedopuszczalne są jakiekolwiek ataki na lekarza w sytuacji kiedy wypełnia swój podstawowy obowiązek, którym jest ratowanie zdrowia i życia pacjenta.
W niektórych sytuacjach klinicznych dotyczących zagrożenia życia lub zdrowia kobiety, niezwłoczne zakończenie ciąży jest konieczne, uzasadnione i zgodne z aktualnie obowiązującym prawem i aktualną wiedzą medyczną.
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ z dnia 8 września 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych, przekazanym przy piśmie Sekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pana Waldemara Kraski z dnia 29 sierpnia 2023 r. (znak: ZPŚ.0210.17.2023.JK) zgłasza następujące uwagi do projektu:
W § 3 ust. 1 pkt 4 projektu rozporządzenia wskazano, że dzieci i młodzież po ukończeniu 6 tygodnia życia do ukończenia 13 roku życia będzie objęta obowiązkowym szczepieniom przeciw ostremu nagminnemu porażeniu dziecięcemu (poliomyelitis). Proponuje się, aby dla obowiązkowego szczepienia przeciwko ostremu nagminnemu porażeniu dziecięcemu (poliomyelitis) pozostawić dotychczasowy górny próg wiekowy zawarty w § 3 pkt. 9 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2172) wynoszący 19 lat zycia. Brzmienie § 3 ust. 1 pkt 4 projektowanego rozporządzenia powinno być następujące:
„4. dzieci i młodzież po ukończeniu 6 tygodnia życia do ukończenia 19 roku życia - szczepieniom przeciw ostremu nagminnemu porażeniu dziecięcemu (poliomyelitis)”,
W projektowanym § 3 ust. 3 rozporządzenia wskazano, że obowiązek poddania się obowiązkowym kalendarzowym szczepieniom dzieci i młodzieży nie obejmuje osób, u których szczepienie podstawowe lub wymagane szczepienia przypominające wykonano wcześniej niż w terminie wskazanym w załączniku nr 1 do rozporządzenia lub zgodnie ze schematem stosowanym w kraju zamieszkania osoby szczepionej, o ile wykonanie szczepienia zostało potwierdzone w dokumentacji, o której mowa w § 12 ust. 1, przez lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pacjentem oraz od wykonania szczepienia nie minął okres dłuższy od okresu utrzymywania się odporności. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca uwagę, że w takim wypadku proponowana regulacja może objąć także przypadki, gdy szczepienie zostało wykonane niezgodnie z Charakterystyką Produktu Leczniczego.
W § 6 pkt 3 lit. j projektowanego rozporządzenia przewidziano, że obowiązkowym szczepieniom przeciw ospie wietrzej podlegają dzieci i młodzież do ukończenia 19 roku życia, przebywające w żłobkach lub klubach dziecięcych. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje, że wadą proponowanego rozwiązania jest to, że lekarze POZ nie posiadają wystarczających narzędzi do weryfikacji tego kryterium, a co za tym idzie realizacja przepisu o obowiązku szczepienia przeciwko ospie wietrznej jest utrudniona. Skutkiem tego są liczne zachorowania dzieci żłobkowych i przedszkolnych. Nieszczepione dzieci są także zagrożeniem dla pacjentów z niedoborem odporności.
Ponadto w załączniku nr 1 do rozporządzenia zawierającym „Schemat obowiązkowych kalendarzowych szczepień dzieci i młodzieży” w punkcie I dot. szczepień podstawowych proponuje się wprowadzenie zmian dotyczących szczepień przeciw: wirusowemu zapaleniu wątroby typu B, przeciw inwazyjnym zakażeniom Streptococcus pneumoniae, rotawirusom oraz w punkcie II tabeli - Szczepienia przypominające. Propozycja brzmienia załącznika nr 1 do rozporządzenia wraz z zaznaczonymi zmianami stanowi załącznik do niniejszego stanowiska.
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ z dnia 8 września 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przekazanym przy piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 4 września 2023 r. nie zgłasza uwag do projektu.
Dodane: 2023-09-08, przez: Dział Komunikacji NIL