23 KWI 2025
Wzrost zapotrzebowania na lekarzy rehabilitacji medycznej – wspólne działania NIL i PTReh
WIĘCEJ
23 KWI 2025
WIĘCEJ
22 KWI 2025
WIĘCEJ
17 KWI 2025
WIĘCEJ
17 KWI 2025
WIĘCEJ
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na posiedzeniu 24 maja 2024 r. przyjęło:
STANOWISKO NR 35/24/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 24 maja 2024 r.
w sprawie udziału lekarzy w niesieniu pomocy medycznej poza granicami kraju
Dostrzegając, że współczesny świat jest areną wielu konfliktów zbrojnych, znając skutki niszczycielskich klęsk żywiołowych oraz katastrof wywołanych przez działalność człowieka, a także mając świadomość skrajnych nierówności ekonomicznych między poszczególnymi regionami świata, które przejawiają się m.in. brakiem dostępu do jakiejkolwiek opieki medycznej, Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej stoi na stanowisku, że należy z dużym szacunkiem podchodzić do działalności lekarzy, którzy decydują się bezinteresownie i w sposób neutralny politycznie i światopoglądowo nieść pomoc medyczną ludności cywilnej, która takiej pomocy na miejscu najbardziej potrzebuje.
Samorząd lekarski zwraca się do władz państwowych, aby w miarę swoich możliwości ułatwiały lekarzom posiadającym w Polsce prawo wykonywania zawodu podejmowanie działalności polegającej na niesieniu poza granicami naszego kraju pomocy medycznej osobom dotkniętym skutkami klęsk żywiołowych czy konfliktów zbrojnych. W Polsce nie brakuje lekarzy, którzy - ze względu na powołanie wynikające z wykonywanego zawodu, wykazując szczególną wrażliwość na krzywdę ludzi pozbawionych opieki medycznej oraz realizując zapisy Kodeksu Etyki Lekarskiej nakazującego nieść chorym pomoc bez żadnych różnic, takich jak: rasa, religia, narodowość czy poglądy polityczne - zamierzają aktywnie włączyć się w misję niesienia pomocy ofiarom katastrof humanitarnych i konfliktów zbrojnych.
Mając na uwadze, że w konfliktach zbrojnych i klęskach żywiołowych zawsze najbardziej poszkodowana jest ludność cywilna a to czego najbardziej wówczas potrzeba to jedzenie, dach nad głowa i pomoc medyczna, zasadne jest tworzenie mechanizmów wspierających lekarzy w woli niesiania pomocy poza granicami naszego kraju w takich nadzwyczajnych sytuacjach.
STANOWISKO Nr 36/24/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 24 maja 2024 r.
w sprawie projektów rozporządzeń Ministra Sprawiedliwości zmieniających rozporządzenia w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych sądowych
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z:
przekazanymi przy piśmie pana Arkadiusza Myrchy, sekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości z dnia 22 maja 2024 r. (znak: DPG-III.464.5.2024) wskazuje, że wyznaczony samorządowi lekarskiemu termin na zgłoszenie uwag do obu projektów, wynoszący jedynie 3 dni, nie pozwala na złożenie rzetelnie skonsultowanych ze środowiskiem lekarskim uwag, szczególnie w obszarze obszernych zmian wprowadzanych w załączniku nr 1 do obu rozporządzeń, w których określa się taryfę zryczałtowaną wynagrodzenia biegłych z dziedziny medycyny.
W tej sytuacji Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zastrzega możliwość zgłoszenia dalszych szczegółowych uwag do projektów po otrzymaniu merytorycznej oceny projektów rozporządzeń ze strony członków samorządu lekarskiego i okręgowych izb lekarskich.
Odnośnie do zmiany rozporządzenia w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych, taryf zryczałtowanych oraz sposobu dokumentowania wydatków niezbędnych dla wydania opinii w postępowaniu cywilnym Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłasza następujące uwagi:
Odnośnie do zmiany rozporządzenia w sprawie określenia stawek wynagrodzenia biegłych, taryf zryczałtowanych oraz sposobu dokumentowania wydatków niezbędnych dla wydania opinii w postępowaniu karnym Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłasza następujące uwagi:
Do obu projektów rozporządzeń należy także zgłosić uwagę natury ogólnej, że wysokość wynagrodzenia biegłych sądowych w sprawach cywilnych i karnych powinna być odnoszona do wysokości przeciętnego wynagrodzenia, a nie do kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe określonej w ustawie budżetowej. Warto odnotować, że kwota bazowa określana w kolejnych ustawach budżetowych nie uległa zmianie począwszy od ustawy budżetowej na rok 2017 i wynosi 1.789,42 złotych. W tym czasie przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku wzrosło z kwoty przeciętne 4.277,14 zł (styczeń 2017) do kwoty 7.768,33 zł (za styczeń 2024). Wynagrodzenie biegłych sądowych powinno ulegać corocznej waloryzacji, tak aby wykonywanie czynności biegłego nadążało za zmianami wysokości wynagrodzeń. Brak realnej waloryzacji wynagrodzeń biegłych nieuchronnie doprowadzi do spadku zainteresowania wykonywaniem czynności biegłego.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podnosi, że mimo zmian w załączniku nr 1 do obu rozporządzeń, nadal stawki ryczałtowe są nieakceptowalnie niskie. Na przykład za wydanie opinii w przedmiocie określenia inwalidztwa, niepełnosprawności, niezdolności do pracy - załącznik przewiduje możliwość wynagrodzenia w kwocie od około 49 złotych do maksymalnie 334 złotych.
Dodane: 2024-05-27, przez: Dział Komunikacji NIL