Centrum Systemów Informacyjnych w Ochronie Zdrowia przedstawiło film instruktażowy dla tych, którzy chcą:

  • założyc w systemie CSIOZ konto do prowadzenia teleporad
  • uzyskac wpis do wykazu prowadzonego przez NFZ, w związku z udzielanymi przez siebie teleporadami.

Zagadnienia prowadzenia wykazu podmiotów  określa art.7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

CSIOZ podkreśla, że "teleporady mogą być udzielane już od chwili aktywowania konta w Platformie Teleporad, natomiast finansowaniem NFZ (zgodnie z zarządzeniem Prezesa NFZ 32/2020/DSOZ z późniejszymi zmianami) objęte są teleporady udzielone od momentu uzyskania wpisu na ww. wykaz."

Poniżej tekst przepisu art.7. Warto zwrócic uwagę, że umieszczenie w wykazie (warunek fiannsowania teleporad ze środków publicznych) nie jest automatyczne. Zgodnie z ust.2 decyzję w porozumieniu z wojewoda podejmuje dyrektor O/NFZ "uwzględniając potrzeby wynikające z zabezpieczenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w ust. 1, na obszarze województwa, a także strukturę organizacyjną tych podmiotów, rodzaj wykonywanej działalności leczniczej oraz zasoby kadrowe i sprzętowe".

 

  • Art. 7. [Wykaz podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19; teleporady udzielane przez lekarzy]

    1.   Świadczenia opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywane w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, są udzielane przez podmioty wykonujące działalność leczniczą lub lekarzy i lekarzy dentystów, o których mowa w ust. 4, wpisanych do wykazu, zwanego dalej "wykazem", opracowywanego przez właściwego miejscowo dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w porozumieniu z wojewodą.

    2.   W wykazie umieszcza się podmioty wykonujące działalność leczniczą oraz lekarzy i lekarzy dentystów, o których mowa w ust. 4, uwzględniając potrzeby wynikające z zabezpieczenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w ust. 1, na obszarze województwa, a także strukturę organizacyjną tych podmiotów, rodzaj wykonywanej działalności leczniczej oraz zasoby kadrowe i sprzętowe.

    3.  Wykaz podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym w drodze obwieszczenia wojewody oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia.

    4.   Lekarz oraz lekarz dentysta spełniający warunki, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, może udzielać świadczeń opieki zdrowotnej w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwą w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia, zwanych dalej "teleporadą", z pominięciem obowiązków wynikających z art. 101 tej ustawy oraz obowiązków dotyczących dokumentacji medycznej wynikających z przepisów o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Działalność ta nie podlega wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

    5.  W celu uzyskania dostępu do systemu, o którym mowa w ust. 4, lekarz oraz lekarz dentysta składa do jednostki, o której mowa w ust. 4, wniosek w postaci elektronicznej zawierający:

    1) oświadczenie o zamiarze udzielania teleporad, z podaniem miejsca i, jeżeli to możliwe, czasu ich wykonywania;

    2) dane dotyczące tego lekarza albo lekarz dentysty:

    a) imię i nazwisko,

    b) datę urodzenia,

    c) numer PESEL lekarza lub lekarza dentysty lub serię i numer jego dowodu tożsamości w przypadku braku numeru PESEL,

    d) numer prawa wykonywania zawodu lekarza lub numer prawa wykonywania zawodu lekarza dentysty,

    e) określenie tytułu zawodowego,

    f) posiadane specjalizacje,

    g) numer telefonu do kontaktu,

    h) adres poczty elektronicznej,

    i) adres do korespondencji.

    6.   Jednostka, o której mowa w ust. 4, ma prawo przetwarzać dane pozyskane w związku z udostępnianiem systemu, o którym mowa w ust. 4, w tym dane dotyczące udzielanych teleporad.

    7.    Lekarz oraz lekarz dentysta udzielający świadczeń, o których mowa w ust. 4, prowadzi dokumentację medyczną w postaci karty teleporady.

    8.    Karta teleporady zawiera:

    1) oznaczenie pacjenta:

    a) imię i nazwisko,

    b) numer PESEL, a w jego braku serię i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,

    c) datę urodzenia oraz płeć, jeżeli numer PESEL nie został nadany,

    d) adres miejsca zamieszkania,

    e) adres poczty elektronicznej,

    f) numer telefonu do kontaktu;

    2) oznaczenie osoby udzielającej teleporady:

    a) imię i nazwisko,

    b) tytuł zawodowy,

    c) numer prawa wykonywania zawodu;

    3) informacje dotyczące stanu zdrowia oraz zalecanego procesu diagnostycznego i leczniczego:

    a) rozpoznanie choroby lub problemu zdrowotnego,

    b) zalecenia,

    c) informacje o wystawionych zaświadczeniach, receptach lub skierowaniach,

    d) inne informacje istotne dla procesu leczenia.

    9.  Karty teleporady są przechowywane przez okres 30 dni od dnia udzielenia teleporady.

    10.  W odniesieniu do lekarza lub lekarza dentysty, o którym mowa w ust. 4:

    1) recepta oraz dokument realizacji recepty - zawierają dane wymagane dla recepty pro auctore albo pro familiae;

    2) za adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych - uznaje się adres siedziby jednostki, o której mowa w ust. 4.

    11.  Teleporady mogą być również udzielane przez podmioty wykonujące działalność leczniczą. Przepisy ust. 4-9 stosuje się odpowiednio.

    12.   Lekarza, który uzyskał potwierdzenie zakończenia szkolenia specjalizacyjnego, o którym mowa w art. 16r ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2020 r. poz. 514), lub lekarza, który ma uznany dorobek na podstawie art. 16 ust. 7 albo ust. 9 tej ustawy i wystąpił do dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych z wnioskiem o przystąpienie do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w wiosennej sesji egzaminacyjnej w 2020 r. przedłużonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 16 ust. 10, art. 16g ust. 1 oraz art. 16x ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty uznaje się za:

    1) lekarza specjalistę w dziedzinie, której dotyczył wniosek o przystąpienie do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, jeżeli złożył z wynikiem pozytywnym część pisemną Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w tej dziedzinie, albo

    2) lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie, której dotyczył wniosek o przystąpienie do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, jeżeli żadna z części Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w tej dziedzinie nie odbyła się w wiosennej sesji egzaminacyjnej w 2020 r.

    - nie dłużej jednak niż do dnia wskazanego jako najbliższy termin Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w danej dziedzinie medycyny.

Dodane: 2020-04-20

  • wyślij znajomemu

  • Zapisz stronę
  • Wydrukuj