Wizerunek zawodu lekarza i lekarza dentysty w social mediach, Kodeks Etyki Lekarskiej w odniesieniu do funkcjonowania lekarza w przestrzeni mediów społecznościowych, merytoryka przedstawianych tam treści oraz potrzeba ustosunkowania zasad etycznych do obecnej rzeczywistości stanowiły najistotniejsze punkty spotkania lekarzy i lekarzy dentystów prowadzących aktywność w mediach społecznościowych.

Wiemy, co mówi Kodeks Etyki Lekarskiej na temat publicznej działalności lekarzy, czy też ich wizerunku. Ten dokument tworzono jednak wiele lat temu i kwestie, o których mówimy dzisiaj (obecność lekarzy w social mediach) wówczas nie istniały. Teraz lekarze funkcjonują w tym cyfrowym świecie mediów społecznościowych, dlatego potrzebujemy rozwiązań adekwatnych do nowej rzeczywistości. Spotykamy się, żeby rozmawiać o tym, czy KEL dziś stanowi dla lekarzy aktywnych w social mediach niewygodne ograniczenie, czy też jest pomocną granicą. Moje zadanie polega głównie na tym, by wysłuchać kolegów i koleżanek, którzy stosują te narzędzia. Chcemy bowiem wypracować wspólne rozwiązania i zasady działania, by można było zastosować je w codzienności lekarza publikującego treści na Instagramie czy Facebooku – mówił przed spotkaniem dr Łukasz Szmygel, reprezentant Komisji Etyki Lekarskiej i przewodniczący Zespołu NRL ds. wizerunku zawodu lekarza i lekarza dentysty.

Podczas spotkania lekarze i lekarze dentyści aktywni w mediach społecznościowych opowiedzieli o powodach, dla których wykorzystują to narzędzie. Wszyscy podkreślali, że jednym z najważniejszych celów ich lekarskiej aktywności internetowej jest dementowanie zalewających przestrzeń publiczną (najczęściej internetową) dezinformacji związanych z leczeniem czy medycyną. Media społecznościowe dla zebranych na spotkaniu lekarzy stanowią ważną ścieżkę komunikacyjną w celu promocji zgodnych z evidence based medicine (EBM) treści, kampanii prozdrowotnych, czy też rzadkich dziedzin medycyny.

Ważnym elementem spotkania była również prelekcja dr Łukasza Szmygla. Podczas wystąpienia poruszył zagadnienia związane z fundamentalnymi zasadami KEL, różnicami pomiędzy reklamą a promocją zdrowia oraz roli lekarza w zwracaniu uwagi społeczeństwa na znaczenie ochrony zdrowia. Wykład dotyczył również wizerunku zawodu lekarza i lekarza dentysty w przestrzeni publicznej oraz zaufania do tego zawodu na świecie i w Polsce.

Po wykładzie rozpoczęła się dyskusja o potrzebie nowelizacji Kodeksu Etyki Lekarskiej, w którym powinny zostać ujęte kwestie dotyczące m.in. telemedycyny czy zasad funkcjonowania lekarza w mediach społecznościowych. W czasie wspólnej wymiany myśli i doświadczeń lekarze poruszyli również temat hejtu, z jakim spotykają się w mediach społecznościowych oraz problem związany z brakiem możliwości odpowiedniej reakcji na nienawistne komentarze. Nie mniej ważne spostrzeżenie obecnych na spotkaniu lekarzy stanowiła kwestia ich bezpieczeństwa w kontekście zagrożenia stalkingiem.

W spotkaniu wzięła udział również dr hab. n. med. Magdalena Wiśniewska, która zaznaczyła, że lekarze przygotowujący treści na swoje media społecznościowe, w kwestiach merytorycznych, zawsze mogą liczyć na wsparcie Rady Ekspertów NIL, której przewodniczy.

Kierownik Działu Komunikacji NIL Maria Kłosińska, podkreśliła z kolei, że obecność Naczelnej Izby Lekarskiej w mediach społecznościowych nie wynika jedynie z obowiązku przekazywania rzetelnych informacji opinii publicznej, ale odzwierciedla też gotowość bezpośredniego komunikowania się ze swoim środowiskiem.

Na koniec spotkania lekarze wyrazili chęć współdziałania przy promocji zaleceń Rady Ekspertów NIL oraz ważnych inicjatyw podejmowanych przez lekarski samorząd zawodowy, m.in. takich jak projekt ustawy o bezpieczeństwie leczenia.

Dodane: 2023-02-24, przez: Dział Komunikacji NIL

  • wyślij znajomemu

  • Zapisz stronę
  • Wydrukuj