22 LIS 2024
II wspólne posiedzenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej oraz Prezydium Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych
WIĘCEJ
22 LIS 2024
WIĘCEJ
22 LIS 2024
WIĘCEJ
21 LIS 2024
WIĘCEJ
20 LIS 2024
WIĘCEJ
Otwieranie kierunków lekarskich na kolejnych uczelniach wzbudza sprzeciw samorządu lekarskiego. Zwiększanie liczby absolwentów nie rozwiąże problemów kadrowych w publicznej ochronie zdrowia. Podobne stanowisko zajmuje również Rada Organizacji Pacjentów przy Ministrze Zdrowia. Pacjentom w równej mierze zależy na wysokiej jakości kształcenia lekarzy.
Dyskusja nad organizacją kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów toczy się od miesięcy. Stanowisku rządowemu – otwierania jak największej liczby kierunków lekarskich i zwiększaniu liczby ich absolwentów – przeciwstawia się samorząd lekarski, opowiadający się przede wszystkim za jakością i odpowiednimi warunkami dydaktycznymi kształcenia przyszłych lekarzy.
Na początku lutego, na prośbę prezesa NRL Łukasza Jankowskiego, działająca przy Ministrze Zdrowia Rada Organizacji Pacjentów zajęła się tematem kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów. Przed dwoma dniami (15.03) Rada opublikowała swoje stanowisko w tej sprawie. Prezentujemy jego pełną treść:
Stanowisko Rady Organizacji Pacjentów przy ministrze właściwym ds. zdrowia
z dnia 15 marca 2023 roku
w sprawie kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów
Rada Organizacji Pacjentów przy ministrze właściwym do spraw zdrowia, zwana dalej ROP MZ, po spotkaniu z przedstawicielami Naczelnej Rady Lekarskiej, które odbyło się w dn. 01 lutego 2023 r. przedstawia stanowisko w związku z wdrażanymi zmianami w systemie kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów
1. ROP MZ stoi na stanowisku, że w długoterminowym planie uwzgledniającym potencjał ilościowy przyszłych lekarzy i lekarzy dentystów powinno się kierować wynikami rzetelnych analiz szacujących zapotrzebowanie na kadrę medyczną w tym również liczbę specjalistów i miejsc rezydenckich biorąc pod uwagę potrzeby zdrowotne pacjentów.
2. W opinii ROP MZ nie bez znaczenia w perspektywie najbliższych lat pozostaje liczba wykształconej kadry medycznej. W procesie kształcenia przyszłej kadry lekarskiej należy uwzględniać przede wszystkim czynniki jakościowe określone w standardach kształcenia na kierunkach medycznych.
3. ROP MZ postrzega kształcenie lekarzy jako proces spójny zdobywania zarówno wiedzy jak i doświadczenia w ośrodkach o wysokim stopniu referencyjności w obszarze nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Dlatego też należy dążyć do tego, aby studenci medycyny na uczelniach do tej pory nie związanych z ochroną zdrowia mieli zapewnioną najwyższą jakość kształcenia w tym dostęp do kadry i zaplecza dydaktycznego na poziomie równoważnym ze studentami kształcącymi się w akademiach i ośrodkach uniwersyteckich.
4. ROP MZ stoi na stanowisku, że w planowanych zmianach należy kierować się zapisami Dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, która określa, że „kształcenie medyczne na podstawowym poziomie obejmuje co najmniej sześcioletni okres studiów lub 5 500 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych prowadzonych na uniwersytecie lub pod jego nadzorem” - niezależnie od uwarunkowań własnościowych podmiotów realizujących ww. kształcenie.
Stanowisko przyjęte przez Radę Organizacji Pacjentów przy ministrze właściwym
do spraw zdrowia w formie uchwały w dniu 15.03.2023
Powyższe stanowisko środowisk pacjenckich jest jednobrzmiące ze stanowiskiem samorządu lekarskiego.
Dodane: 2023-03-17, przez: Dział Komunikacji NIL