21 LIS 2024
Finał konkursu NIL IN „Wdrożenie Innowacji w Opiece Zdrowotnej”
WIĘCEJ
21 LIS 2024
WIĘCEJ
20 LIS 2024
WIĘCEJ
18 LIS 2024
WIĘCEJ
14 LIS 2024
WIĘCEJ
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 13 sierpnia 2024 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pana Jerzego Szafranowicza z dnia 2 sierpnia 2024r. (znak: DLJ.0210.2.2024) negatywnie opiniuje treść rozporządzenia, wskazując minimum koniecznych zmian poniżej oraz oferując pomoc ekspertów NIL w wypracowaniu docelowej ich listy.
W szczególności należy podkreślić liczne niespójności w załącznikach do rozporządzenia, co stwarza wrażenie chaosu. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej spostrzega, że jest to pierwsze rozporządzenie i należy założyć, iż większość podmiotów do tej pory nie prowadziło monitoringu wskaźników. Wejście w życie rozporządzenia wymagać będzie zmiany sposobu funkcjonowania oraz kultury organizacyjnej wielu placówek, co byłoby znacznie łatwiejsze do przeprowadzenia przy mniejszej liczbie wskaźników. Liczba wprowadzanych wskaźników jest nazbyt wysoka. Ponadto, projekt rozporządzenia nie określa priorytetowości wskaźników, traktując wszystkie 50 równoważnie. Z perspektywy optymalizacji jakości i zarządzania nie jest to możliwe do pogodzenia.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje na potrzebę ujednolicenia nazw wskaźników oraz ich definicji, co pozwoli lekarzom na łatwiejsze zrozumienie wskaźników i zwiększy przejrzystość dokumentu.
W załączniku nr 1, w grupie IV wskaźniki 1-3 - definicje powinny zawierać informację o przedziale czasowym, którego dotyczy liczba zabiegów, analogicznie do wskaźników 4-6.
W załączniku nr 2 wskaźnik 1 - wymaga wyjaśnienia, co oznacza „skuteczność procesu wpisywania na listy oczekujących”.
W załączniku nr 2 wskaźniki 2-6 - założenie obowiązkowości wypełnienia ankiet przez pacjentów jest założeniem błędnym.
W załączniku nr 3 wskaźnik 2 - powinien jasno określać co oznacza „struktura hospitalizacji”.
W załączniku nr 3 wskaźnik 9 - sformułowany jest w sposób niejasny; z nazwy można wnioskować, że chodzi o odsetek porad w różnych kategoriach, natomiast jego definicja sugeruje, że chodzi o odsetek porad AOS w ogólnym kontrakcie jednostki.
Ponadto Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje, że w projekcie rozporządzenia:
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje, iż kształt obecnego projektu rozporządzenia w rzeczywistości ma niewielki wpływ na faktyczną poprawę jakości opieki zdrowotnej, w związku z czym, widzi konieczność rewizji listy wskaźników, a także ich definicji, aby nie pozostawiały one żadnych wątpliwości oraz selekcję i wskazanie wskaźników priorytetowych. Co więcej nie wypełnia zapisów Art. 4.1 Ustawy, który wskazuje, że wskaźniki powinny także być zgodne z aktualną wiedzą medyczną i przyjętymi w Unii Europejskiej i krajach OECD zasadami monitorowania i poprawy jakości i efektywności opieki zdrowotnej. Aktualnie rekomendowany zestaw wskaźników tych warunków nie spełnia.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej jest gotowe do wsparcia procesu wypracowania wskaźników, dialogu i oferuje pomoc ekspertów NIL w tym procesie.
Dodane: 2024-08-14, przez: Dział Komunikacji NIL