dokumenty KS NRL i NRL:
- Stanowisko KS NRL z 29.09.2018r
- Pismo Prezesa NRL do MZ z 10.12.2018r.
- Apel NRL o refundację kosztów
- ponadto: 31.07.2018r. | 07.12.2018r.

 
  • ART.10 ROZPORZĄDZENIA WS RTĘCI

    1.Od dnia 1 stycznia 2019 r. amalgamat stomatologiczny stosuje się wyłącznie w formie kapsułkowanej w odmierzonej dawce. Zakazuje się stosowania przez lekarzy dentystów rtęci w formie niekapsułkowanej. 2.Od dnia 1 lipca 2018 r. amalgamatu stomatologicznego nie można stosować w leczeniu zębów mlecznych, w leczeniu stomatologicznym dzieci w wieku poniżej 15 lat oraz kobiet ciężarnych lub karmiących, z wyjątkiem sytuacji, w których lekarz dentysta uzna to za absolutnie niezbędne z uwagi na szczególne potrzeby medyczne pacjenta.

     3.Do dnia 1 lipca 2019 r. każde państwo członkowskie opracuje krajowy plan dotyczący środków, jakie zamierza wdrożyć w celu stopniowego ograniczania stosowania amalgamatu stomatologicznego. Państwa członkowskie publicznie udostępniają w Internecie swoje krajowe plany oraz przekazują je Komisji w ciągu miesiąca od ich przyjęcia.

    4.Od dnia 1 stycznia 2019 r. podmioty prowadzące gabinety stomatologiczne, w których stosowany jest amalgamat stomatologiczny lub w których usuwane są wypełnienia z amalgamatu stomatologicznego lub zęby zawierające takie wypełnienia zapewniają wyposażenie swoich gabinetów w separatory amalgamatu do celów zatrzymywania i zbierania cząstek amalgamatu, w tym również cząstek znajdujących się w zużytej wodzie. Podmioty te zapewniają, aby:

    a) separatory amalgamatu wprowadzone do użytku od dnia 1 stycznia 2018 r. zapewniały zatrzymywanie co najmniej 95 % cząstek amalgamatu;

     b) od dnia 1 stycznia 2021 r. wszystkie separatory amalgamatu będące w użyciu zapewniały zatrzymywanie cząstek amalgamatu na poziomie określonym w lit. a). Separatory amalgamatu muszą być konserwowane zgodnie z instrukcjami producenta, aby zapewnić najwyższy wykonalny poziom zatrzymania amalgamatu.

     5.Kapsułki i separatory amalgamatu zgodne z normami europejskimi lub z innymi krajowymi lub międzynarodowymi normami zapewniającymi równoważny poziom jakości i zatrzymywania uważa się za spełniające wymogi określone w ust. 1 i 4.

    6.Lekarze dentyści zapewniają, aby ich odpadami amalgamatu, w tym również pozostałościami amalgamatu, jego cząstkami, wypełnieniami raz zębami, lub ich częściami, zanieczyszczonymi amalgamatem stomatologicznym, zajmował się i dokonywał ich zbiórki upoważniony do tego zakład lub przedsiębiorstwo specjalizujące się w gospodarowaniu odpadami. Lekarze dentyści w żadnym przypadku nie mogą uwalniać – bezpośrednio lub pośrednio – takich odpadów amalgamatu do środowiska.

  • ART.16 i 17 ROZPORZĄDZENIA WS RTĘCI-Sankcje i właściwe organy

    ROZDZIAŁ V SANKCJE, WŁAŚCIWE ORGANY I SPRAWOZDAWCZOŚĆ

    Artykuł 16

    Sankcje

    Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące sankcji za naruszenia niniejszego rozporządzenia oraz podejmują wszelkie środki niezbędne do zapewnienia ich wdrożenia. Przewidziane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych przepisach i środkach do odnośnych dni wejścia w życie odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia i niezwłocznie przekazują informacje o wszelkich późniejszych zmianach, które ich dotyczą.

    Artykuł 17

    Właściwe organy

    Państwa członkowskie wyznaczają właściwe organy odpowiedzialne za wykonywanie obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.

Wymagania dotyczące separatorów

art.10 ust.4 Rozporzdzenia Podmioty te zapewniają, aby:
      a) separatory amalgamatu wprowadzone do użytku od dnia 1 stycznia 2018 r. zapewniały zatrzymywanie co najmniej 95 % cząstek amalgamatu;
      b) od dnia 1 stycznia 2021 r. wszystkie separatory amalgamatu będące w użyciu zapewniały zatrzymywanie cząstek amalgamatu na poziomie określonym w lit. a).
Separatory amalgamatu muszą być konserwowane zgodnie z instrukcjami producenta, aby zapewnić najwyższy wykonalny poziom zatrzymania amalgamatu.
Motyw 22
Zgodność separatorów amalgamatu powinna być określana według odpowiednich norm, takich jak norma europejska EN ISO 11143:2008.

   
Krajowy plan dotyczący środków, jakie Polska zamierza wdrożyć w celu stopniowego ograniczenia stosowania amalgamatu stomatologicznego
 

2019-08-09| Propozycja nadesłana z Ministerstwa Środowiska

 

2019-08-13 | Komentarz NRL do propozycji

 

 

  • BAŁAGAN DOTYCZĄCY DANYCH dotyczących zużycia rtęci i wielkości emisji rtęci przez gabinety STM

    z treści pisma NRL do MZ z 14.08.2019r :

    2.1 Amalgamat jako odpad – skala zjawiska .Plan podaje w tym miejscu  ilość wytworzonych w kraju odpadów o kodzie 1801.10 (2,2tony).

    Zdaniem Naczelnej Rady Lekarskiej, bardzo trudno o wiarygodność tych danych, gdyż wadliwa konstrukcja karty przekazania opadu wymusza na placówce przekazującej taki odpad wpisanie przekazania odpadu w ilości  nie mniejszej niż 1 kg. Placówki stomatologiczne gromadzą odpad amalgamatu głównie pochodzący z nadmiaru mieszanki, ale w ilościach daleko mniejszych niż 1 kg. Bardzo możliwe, że w momencie przekazywania odpadów ilość ta jest jakiś sposób zaokrąglona w górę, poza tym w części przypadków zapewne wpisywana jest ilość 1 kg jako przewidziana rozporządzeniem ilość  minimalna. Naczelna Rada Lekarska wielokrotnie zwracała się do Ministra Środowiska o korektę wzoru karty przekazania opadu, informowała o tym również Ministerstwo Zdrowia. Wszystkie te działania okazały się  nieskuteczne. Jak wielokrotnie podkreślała NRL w licznych stanowiskach, począwszy od lat 90-tych komercyjne świadczenia w zakresie stomatologii zachowawczej oparte są niemal w całości o wypełnienia kompozytowe.

    Gdyby wielkość 2,2 tony odpadu wytworzonego w gabinetach posiadających umowę z NFZ miała być wiarygodna, to dzieląc ją na 8 tys.umów (najczęściej gabinetów 1 osobowych) , to jedna poradnia musiałaby wytwarzać rocznie ponad ćwierć kilo odpadu amalgamatowego.  Jest to wielkość niewystępująca w żadnej poradni i stanowi to  najlepszy dowód na wpływ wadliwego wzoru karty przekazania odpadu na zafałszowanie   danych statystycznych.

    2.2.2.Drugi akapit tego rozdziału zawiera stwierdzenie, iż łącznie gabinety stomatologiczne „zrzucają  do kanalizacji ponad 6,5 tony rtęci  rocznie. Dane te  Krajowy Plan cytuje za pochodzącym z 2009 roku opracowaniem „Analiza kosztów i korzyści dla zdrowia ludzkiego i środowiska, związanych z redukcją emisji rtęci w Polsce”.

    Porównanie z oryginałem przywołanego dokumentu wskazuje że dane te zostały zacytowane niepoprawnie. Autorzy przywołanego dokumentu (str.29) na 6,5 ton rtęci  oszacowali sumę wszystkich 13 mln wypełnień amalgamatowych, które jakoby „kontraktuje Narodowy Fundusz Zdrowia”. Sprostować należy , że Fundusz nie kontaktuje  wypełnień z konkretnego materiału , gdyż w koszyku świadczeń gwarantowanych amalgamat nie jest jedynym dopuszczalnym materiałem do wypełnień w zębach bocznych. W zdaniu poprzedzającym to stwierdzenie autorzy powołują się na dane NFZ, iż wypełnień tych było tylko 6mln . Dane powtórzone za informacjami NFZ pochodzą z roku 2005 czyli z okresu sprzed wejścia do powszechnego użycia wygodnych kapsułkowanych materiałów glasjonomerowych, które obecnie w dużej części zastępują wypełnienia amalgamatowe w zębach bocznych.

    Cytowane w opracowaniu szacunki na podstawie badań Maxsona, wyliczające prawdopodobne zużycie rtęci w stomatologii w Polsce na 10 ton wydają się być przesadzone, zarówno w zestawieniu z iloczynem 6 mln wypełnień po 0,5- 0,7 g na wypełnienie, jak i w zestawieniu z podawanymi przez to samo źródło szacunkami zużycia rtęci stomatologicznej w 27 krajach Unii Europejskiej (100 ton) . Polska Stomatologia nie zużywa  1/10 całkowitej „rtęci stomatologicznej” w krajach Unii.

    Warto też dodać, że jakiekolwiek szacunki ilości stomatologicznej rtęci uwalnianej do środowiska nie mogą pomijać (bardzo istotnej dla ostatecznego obrazu) ilości rtęci uwalnianej w procesie spopielania zwłok i tej, która jest wynikiem pochówku, co dodatkowo wzmacnia zaprezentowany w pkt 1.1. postulat skupienia się na redukcji liczby nowych wypełnień amalgamatowych.  

Prace NRL czerwiec 2018r.-styczeń 2019r.

Jak wskazano w Stanowisku Prezydium KS NRLz 4.01.2019r. Komisja Stomatologiczna NRL ma świadomość oczekiwania Koleżanek i Kolegów na proste i jasne wytyczne. I w tym duchu KSNRL przedłożyła Naczelnej Radzie Lekarskiej projekty 4 dokumentów:

  • Stanowiska NRL w sprawie obowiązków lekarzy dentystów, wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie rtęci tłumaczącego na gruncie art.39 ust.1 ustawy o izbach lekarskich znaczenie zapisów art.10 Rozporządzenia UE i sugerującego możliwe sposoby wykonania zapisanych tam obowiązków przy wsparciu władz publicznych,
  • Apeli do : 1)Prezesa Rady Ministrów o decyzję ws sfinansowania obowiązków nałożonych na placówki stomatologiczne; 2) Ministra Zdrowia, o uzupełenienie katalogu świadczeń gwarantowanych o świadczenie bezpiecznego usunięcia wypełenienia amalgamatowego,
  • wniosku NRL do Trybunału Konstytucyjnego o uznanie jednego z przepisów definiującego wzór karty przekazania odpadów za niezgodnego z art.2 Konstytucji RP.

Dokumenty te zostały podjęte przez Naczelną Radę Lekarską w dniu 25 stycznia 2019r.

Stanowisko NRL Apel do Premiera Apel do Ministra Zdrowia Uchwała NRL (TK)

 

  • W Stanowisku, Naczelna Rada Lekarska nakreśla 3 modele, według których podmiot wykonujący działalność leczniczą może dostosować się do przepisanych Rozporządzeniem obowiązków:

    MODEL 1

    Do czasu podjęcia przez władze publiczne decyzji, o których mowa w apelach wymienionych powyżej w tabeli , gabinety stomatologiczne, które chcą docelowo wykonywać wypełnienia amalgamatowe i je usuwać, a nie chcą bez zapewnienia należytej refundacji ryzykować inwestycję w separator amalgamatu, powinny w regulaminie podmiotu, sporządzonym na podstawie art. 24 o działalności leczniczej zawrzeć informację o tym, że do czasu instalacji separatora wspartej skutkami jednej z powyższych decyzji (z pkt.1-w przypadku wszystkich gabinetów lub z pkt. 2-w przypadku gabinetów posiadających kontrakt z NFZ ):
        • usuwają wypełnienia amalgamatowe tylko w przypadkach, kiedy nie mają możliwości skierowania pacjenta do gabinetu wyposażonego w separator, oraz
        • nie zakładają wypełnień amalgamatowych.

    MODEL 2

    Gabinet inwestujący w chwili obecnej w instalację separatora amalgamatu, lub posiadający taką instalację, spełniającą warunek zatrzymywania co najmniej 95% cząstek amalgamatu (art.10 ust4 lit.a Rozporządzenia) musi mieć możliwość skorzystania z zastosowanej przez władze publiczne formy refundacji kosztów, o której mowa w Apelu NRL wymienionym w pkt 1 . Gabinet taki, z racji posiadania separatora pracuje z amalgamatem stomatologicznym usuwając i zakładając wypełnienia amalgamatowe, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art.10 ust.2 Rozporządzenia(zęby mleczne, wypełnienia u dzieci i młodzieży poniżej 15 r.ż. oraz kobiet ciężarnych i karmiących).

    MODEL 3

    Gabinet stomatologiczny, w regulaminie podmiotu sporządzonym na podstawie art. 24 o działalności leczniczej dodaje informację, że całkowicie i bezterminowo nie zakłada wypełnień amalgamatowych i z zastrzeżeniem przypadków pierwszej pomocy polegającej na trepanacji zęba poprzez wypełnienie amalgamatowe- również ich nie usuwa.

.

 

Naczelna Izba Lekarska 2019r