19 KWI 2024
O klauzuli wyższego dobra w Państwowym Instytucie Medycznym MSWiA
WIĘCEJ
19 KWI 2024
WIĘCEJ
17 KWI 2024
WIĘCEJ
16 KWI 2024
WIĘCEJ
13 KWI 2024
WIĘCEJ
STANOWISKO Nr 74/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 17 lipca 2020 r.
w sprawie prezydenckiego projektu ustawy o Funduszu Medycznym
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, po zapoznaniu się z prezydenckim projektem ustawy o Funduszu Medycznym, przekazanym przy piśmie Pana Dariusza Salamończyka – Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 29 czerwca 2020 r. znak: SPS-WP-173-123/20, zgłasza następujące uwagi do tego projektu:
Samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów z uznaniem przyjmuje każdą inicjatywę, która przewiduje przeznaczenie dodatkowych środków finansowych na ochronę zdrowia, ponieważ od wielu lat występuje stały ich deficyt w stosunku do potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. Natomiast samorząd lekarski zawsze stał na stanowisku, że środki publiczne na zadania związane z ochroną zdrowia powinny być wydatkowane efektywnie i w sposób transparentny. Dlatego też negatywnie ocenia powołanie kolejnego państwowego funduszu celowego służącego realizacji jedynie niektórych zadań publicznych w zakresie ochrony zdrowia finansowanych ze środków publicznych. Tego rodzaju działania generują przede wszystkim dodatkowe koszty związane z obsługą funduszu pokrywane ze środków budżetowych, które mogłyby zostać przeznaczone bezpośrednio na poprawę warunków funkcjonowania podmiotów leczniczych oraz poszerzenie dostępności świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności do nowoczesnych metod leczenia i leków. Wprowadzanie tego rodzaju doraźnych rozwiązań powoduje także brak spójności w funkcjonujących rozwiązaniach systemowych w zakresie ochrony zdrowia.
Ponadto projektowana ustawa wprowadza mało transparentne i zawiłe procedury, które nie pozwalają na jednoznaczne stwierdzenie na jakie cele i w jakim zakresie środki Funduszu Medycznego zostaną faktycznie przeznaczone. Projekt ustawy określa bowiem jedynie maksymalny limit wydatków z budżetu państwa w poszczególnych latach, nie wskazując kwot gwarantowanych. Jednocześnie w ramach funduszu przewidziane jest wyodrębnienie 4 subfunduszy. O podziale środków na poszczególne zadania, które będą finansowane z Funduszu Medycznego, zdecyduje minister zdrowia.
Projekt ustawy wprowadza również istotne zmiany w zakresie zasad refundacji leków, które w ocenie samorządu lekarskiego wykraczają poza zakres regulacji projektowanej ustawy mającej określać cele i zasady działania Funduszu Medycznego. Dlatego też projektowane zmiany w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych ( Dz. U. z 2020 r. poz 357) powinny być procedowane w odrębnym trybie, po przedstawieniu przez projektodawcę oceny skutków tej regulacji.
Dodane: 2020-07-17, przez: Rafał
Podobne wpisy
14 WRZ 2022
Nie ma dowodów
Rośnie liczba studentów kierunku lekarskiego. Jest on dostępny w każdym województwie przynajmniej w jednej uczelni, choć niekoniecznie medycznej. W przyszłym roku w Warszawie kształceniem przyszłych lekarzy zajmie się już piąta placówka. To jeszcze nie koniec.
3 CZE 2020
Czy informacja o zarażonych medykach będzie upubliczniona?
Prezes NRL ponownie zwraca się z apelem do Ministerstwa Zdrowia
3 KWI 2020
Apel PNRL w sprawie odwołania min. W. Kraski
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło apel w sprawie odwołania Sekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia Pana Waldemara Kraski