27 MAR 2025
Apel Ogólnopolskiego Porozumienia Samorządów Zaufania Publicznego
WIĘCEJ
27 MAR 2025
WIĘCEJ
27 MAR 2025
WIĘCEJ
26 MAR 2025
WIĘCEJ
26 MAR 2025
WIĘCEJ
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na posiedzeniu 3 czerwca 2022 r. przyjęło:
STANOWISKO Nr 1/22/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 3 czerwca 2022 r.
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2290), o którym poinformował Pan Dariusz Salomończyk Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu pismem z dnia 24 maja 2022 r., znak: SPS-WP.020.154.3.2022, zgłasza następujące uwagi do przedmiotowego projektu.
Prezydium pozytywnie ocenia dostrzeżenie przez projektodawcę potrzeby prowadzenia kursów z języka polskiego dla obywateli Ukrainy, którzy chcą uzyskać w Polsce uprawnienia do wykonywania zawodów medycznych. Potrzeba uzyskania przez te osoby odpowiednich kompetencji w zakresie znajomości języka polskiego podnoszona była już w stanowisku Nr 6/22/VIII Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 11 marca 2022 r., w sprawie projektu ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Odnosząc się do szczegółowych rozwiązań zawartych w projektowanej ustawie Prezydium wskazuje, że w dodawanym przepisie art. 22i, należy umożliwić ubieganie się o dofinansowanie szkoleń z języka polskiego dla obywateli Ukrainy również Wojskowej Izbie Lekarskiej oraz Naczelnej Izbie Lekarskiej.
Projektowany przepis przewiduje możliwość dofinansowania szkoleń organizowanych przez okręgowe izby lekarskie pomijając zarówno Wojskową Izbę Lekarską jak i Naczelną Izbę Lekarską. Naczelna Izba Lekarska posiada duży potencjał szkoleniowy, dysponuje odpowiednią bazą szkoleniową i posiada doświadczenie w organizacji szkoleń dla lekarzy i lekarzy dentystów, dlatego pominięcie w przedmiotowej regulacji Naczelnej Izby Lekarskiej oraz Wojskowej Izby Lekarskiej jest zupełnie niezrozumiałe i niezasadne.
Wobec powyższego Prezydium proponuje, aby projektowany przepis art. 22i ust. 1 pkt 1 otrzymał brzmienie:
„1) art. 61 ust. 1 – na wniosek okręgowej izby lekarskiej, Wojskowej Izby Lekarskiej lub Naczelnej Izby Lekarskiej, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 1342), zwanymi dalej „izbą lekarską”;”.
W konsekwencji tej zmiany należy w dalszych jednostkach redakcyjnych tego przepisu oraz w art. 10 projektowanej ustawy konsekwentnie zastąpić wyrazy „okręgowa izba lekarska” wyrazami „izba lekarska”.
Wątpliwości budzi treść projektowanego art. 22i ust. 2 zdanie drugie, który przewiduje, że obywatel Ukrainy może wziąć udział w maksymalnie trzech szkoleniach. Ograniczenie to jest niemożliwe do zweryfikowania przez organizatora szkolenia na etapie ubiegania się o dofinansowanie, czy na etapie zapisów na szkolenie. Należy zatem wyraźnie wskazać, że przekroczenie limitu trzech szkoleń nie może stanowić podstawy do zakwestionowania, czy cofnięcia dofinansowania.
Dodane: 2022-06-03, przez: Dział Komunikacji NIL
Podobne wpisy
14 WRZ 2022
Nie ma dowodów
Rośnie liczba studentów kierunku lekarskiego. Jest on dostępny w każdym województwie przynajmniej w jednej uczelni, choć niekoniecznie medycznej. W przyszłym roku w Warszawie kształceniem przyszłych lekarzy zajmie się już piąta placówka. To jeszcze nie koniec.
3 CZE 2020
Czy informacja o zarażonych medykach będzie upubliczniona?
Prezes NRL ponownie zwraca się z apelem do Ministerstwa Zdrowia
3 KWI 2020
Apel PNRL w sprawie odwołania min. W. Kraski
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło apel w sprawie odwołania Sekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia Pana Waldemara Kraski