13 CZE 2025
Bezpieczeństwo lekarzy w centrum uwagi – spotkanie z prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych
WIĘCEJ
13 CZE 2025
WIĘCEJ
12 CZE 2025
WIĘCEJ
10 CZE 2025
WIĘCEJ
6 CZE 2025
WIĘCEJ
Organizatorzy i partnerzy kampanii społecznej #Odwołuje, #Nieblokuje zaprezentowali w biurze Rzecznika Praw Pacjenta kompleksowy przewodnik dla przychodni, szpitali i placówek medycznych, zawierający przegląd oraz rekomendacje rozwiązań i narzędzi technologicznych do odwoływania wizyt. Ideą powstania przewodnika jest ułatwienie placówkom dobrania odpowiednich narzędzi, dzięki którym pacjenci będą mieli możliwość szybkiego i bezproblemowego odwołania wizyty, na którą nie mogą przyjść. Wg szacunków NFZ w samym tylko 2024 roku przepadło ponad 1,3 miliona wizyt, także z powodu problemów jakie napotykają pacjenci podczas próby zgłoszenia swojej nieobecności.
Skala zjawiska nieodwoływanych wizyt jest wciąż w Polsce alarmująca, stanowiąc realną stratę dla całego systemu ochrony zdrowia. Organizatorzy i partnerzy kampanii społecznej #Odwoluje #Nieblokuje od trzech lat podnoszą temat edukacji w tym zakresie, zarówno wśród pacjentów, jak i środowiska medycznego. Zaprezentowany właśnie "Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt", przygotowany przez organizatorów: instytucje publiczne, placówki publiczne i prywatne oraz organizacje pacjenckie ma na celu praktyczne i merytoryczne wsparcie placówek medycznych w poprawie sytuacji i wskazanie im prostych, niskokosztowych rozwiązań, które realnie redukują statystyki nieodwołanych wizyt.
– Czas na rzetelną edukację, czas na skuteczne i przyjazne rozwiązania techniczne, czas na solidarność. Powstanie “Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt” pokazuje, jak ważne jest dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby placówki mogły korzystać z dobrych i sprawdzonych wzorców. Te dobre praktyki, dotyczące różnych obszarów systemu ochrony zdrowia, publikujemy na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta. Przewodnik również się tam znajdzie – zaznacza Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Publikacja zawiera opis 12 sprawdzonych, przetestowanych narzędzi – od przypomnień SMS, dedykowanych adresów e-mail i formularzy na www, po zaawansowane rozwiązania, takie jak integracja z IKP i voiceboty. W przewodniku znalazły się także konkretne przykłady wdrożeń, w placówkach współorganizatorów i partnerów kampanii, wśród których znajdziemy zarówno szpitale publiczne, jak i sieci placówek prywatnych, realizujących usługi POZ.
– Nieodwoływanie wizyt lekarskich to narastający problem, który wpływa zarówno na funkcjonowanie placówek medycznych, jak i dostępność świadczeń dla pacjentów. Każda nieodwołana wizyta to niewykorzystane miejsce, które mogłoby posłużyć komuś w pilnej potrzebie. W skali kraju oznacza to ogromne straty – zarówno finansowe, jak i zdrowotne. W dobie cyfryzacji posiadamy już narzędzia, aby temu sprawnie przeciwdziałać.
- Środowisko lekarskie głęboko popiera wszelkie akcje edukacyjne w tym zakresie. Pacjenci często nie zdają sobie sprawy, że nawet jedno powiadomienie o rezygnacji może pomóc innym szybciej uzyskać potrzebną pomoc. Z kolei placówki medyczne powinny wdrażać skuteczne systemy przypomnień i ułatwiać proces odwoływania wizyt, eliminując bariery techniczne czy formalne. Świadome podejście do zarządzania wizytami to wspólna odpowiedzialność – zarówno pacjentów, jak i systemu ochrony zdrowia – mówi Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski.
W materiale znajdują się dane z analiz i wdrożeń – m.in. przypadki, gdzie liczba nieodwołanych wizyt spadła nawet o 40 proc, jak w Centrum Medycznym Żelazna czy Warszawskim Centrum Opieki Medycznej “Kopernik”. Dokument podkreśla, że skuteczne narzędzia są dostępne także dla mniejszych placówek – często bezkosztowo.
Ten przewodnik to nie teoria, ale zestaw skutecznych – wdrożonych i przetestowanych w boju – rozwiązań. W Centrum Medycznym CMP i w placówkach współorganizatorów kampanii redukujemy problem dzięki edukacji, technologii i prostym procedurom. Jestem głęboko przekonany, że można to zrobić w każdej placówce – mówi Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora i organizatora kampanii #Odwołuje #Nieblokuje.
Premierze “Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt” w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta towarzyszyło spotkanie z przedstawicielami organizacji pacjenckich, które otworzył Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. Dyskusja przeprowadzona w formie warsztatowej miała na celu wypracowanie postulatów ze strony pacjentów na potrzeby nadchodzącej, czwartej już edycji kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. W spotkaniu wzięli udział członkowie Rad Organizacji Pacjentów przy Ministrze Zdrowia oraz Rzeczniku Praw Pacjenta, którzy zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia zaangażowania placówek medycznych w tworzenie przyjaznych dla pacjenta mechanizmów służących odwoływaniu wizyt.
“Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt” można pobrać bezpłatnie ze strony: kampanii #Odwoluje #Nieblokuje oraz www.gov.pl/rpp, znajduje się on również poniżej, w załączniku.
Organizatorem kampanii jest Centrum Medyczne CMP.
Współorganizatorzy kampanii: Medicover Polska, Grupa LUX MED, PZU Zdrowie, ZnanyLekarz.pl , kliniki.pl oraz Medidesk
Partnerzy kampanii: Centrum Medyczne Żelazna, Centrum Medyczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie, Warszawskie Centrum Opieki Medycznej “Kopernik”, Państwowy Instytut Medyczny MSWiA, Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej SPZOZ.
Patroni honorowi: Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta, Prezydent m. st. Warszawy, Unia Metropolii Polskich.
Partnerzy merytoryczni kampanii: Polska Federacja Szpitali, Naczelna Izba Lekarska, Polskie Towarzystwo Koordynowanej Ochrony Zdrowia, Pracodawcy dla Zdrowia, Pracodawcy Medycyny Prywatnej, Fundacja MY Pacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacja Nie Widać Po Mnie.
Partnerzy technologiczni kampanii: drEryk
Dodane: 2025-06-12, przez: Iwona