23 PAŹ 2024
Skrót z posiedzenia Rady ds. rozwoju stomatologii przy MZ
WIĘCEJ
23 PAŹ 2024
WIĘCEJ
21 PAŹ 2024
WIĘCEJ
15 PAŹ 2024
WIĘCEJ
9 PAŹ 2024
WIĘCEJ
Komunikat po posiedzeniu Prezydium KS NRL w dniu 28 marca 2020r. |
ważne dla tego Komunikatu: czytaj też: |
Oprócz działań informacyjnych Naczelnej Rady Lekarskiej i komisji stomatologicznej NRL, do których czujemy się zobowiązani, najważniejszym aspektem naszych zabiegów jest zarówno:
|
W dniu 31 marca Prezes NRL wysłał do Prezesa NFZ pismo informujące o sformułowanych w Komunikacie postulatach. |
.
I. Zamysł - czy proponowany System był konieczny?
W tym ostatnim, podstawowym dziele podjęliśmy zabiegi o utworzenie centrów pomocy doraźnej. Zamysł był zupełnie prawidłowy – "stan oblężenia" może trwać dwa – trzy miesiące. W tym czasie do gabinetów stomatologicznych napływać będą pacjenci (nawet tylko w trybie pilnym), wśród których z coraz większym w miarę upływu dni i tygodni prawdopodobieństwem możemy przewidywać pojawienie się przypadków „Sars-dodatnich”.
Nie wiadomo jaki model opieki stomatologicznej przyjął Narodowy Fundusz Zdrowia, ponieważ z NFZ do Naczelnej Rady Lekarskiej nie wpłynęło w tej sprawie ani jedno pismo tytułem odpowiedzi i ani jedna próba nawiązania kontaktu, co samo w sobie jest przesłanką do ubolewania nad jakością komunikacji w tak trudnych czasach. Sądząc jednak po ruchach, Fundusz próbuje oprzeć świadczenia stomatologiczne na funkcjonujących gabinetach. Ten system ma podstawową wadę: Fundusz musi być świadomy, że spora część, a nawet zdecydowana większość praktyk może uznać niewykonalność standardów obowiązujących na czas epidemii. Wówczas baza dostępnej pomocy posypie się jak kostki domina, gdyż gabinety które pozostałyby w systemie byłyby obarczone zbyt dużym obciążeniem.
Dużo lepszym więc modelem byłaby organizacja na bazie istniejących placówek (ale odpowiednio dużych i odpowiednio doposażonych) systemu pomocy doraźnej i włączenie do tego systemu wszystkich dotąd przyjmujących lekarzy dentystów ,którzy służyliby w formie przede wszystkim tele-porad. Wydatnie zmniejszałoby to liczbę niezbędnych ingerencji bezpośrednich.
II. Decyzje każda placówka podejmuje w oparciu o analizę mozliwości
Jak napisaliśmy w komunikacie w komentarzu praktycznym z dnia 26 marca :
Jeśli podmiot/praktyka nie ma możliwości sprzętowych (nie jest w stanie zakupić środków ochrony wymienionych w Zaleceniach) lub organizacyjnych (brak osobnego pomieszczenia na zdejmowanie odzieży ochronnej) to kierownik podmiotu czy praktyki może rozważyć stwierdzenie takiej okoliczności (niemożność udzielania świadczeń). Należy wówczas opisać jakich to standardów podmiot nie może spełnić. Rozważyć w tym miejscu należy rozmiar nałożonych Zaleceniami procedur dezynfekcji pomieszczeń i sprzętów- czy np. placówka nieposiadająca asysty jest w stanie to wykonać.
III. Misja
W dyskusjach na forach stomatologicznych, na niestomatologicznych forach mediów społecznościowych oraz w mass-mediach pobrzmiewa czasem wątek misji lekarzy dentystów "niezamykania się" przed swoimi pacjentami. Komisja stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej przekonana jest, że wzorzec lekarza trwającego przy pacjencie, realizującego misję pomimo zewnętrznych obiektywnych trudności ma w zaistniałej sytuacji ograniczone zastosowanie a przynajmniej nie powinien być konfrontowany z prawem lekarza do racjonalnej decyzji uwarunkowanej swoimi możliwościami oraz tym, że jest również odpowiedzialny za swoją rodzinę i byt swojej praktyki.
Niezależnie od tego, słowa największego i szczerego podziwu należą się tym wszystkim Koleżankom i Kolegom, którzy mając możliwości sprostania wymogom , nawet bez formalnego zobowiązania (np.umowa z NFZ) robią wszystko, aby zapewnić pacjentom pomoc.
Nie jest jeszcze za późno! Minęły dwa tygodnie od zgłoszenia przez KS NRL propozycji powołania systemu pomocy ale wobec prognozowanego długiego okresu epidemii natychmiastowe uruchomienie prac nad budową tego systemu jest racjonalne!
W imieniu Prezydium Komisji Stomatologicznej NRL
Andrzej Cisło
Przewodniczący
- - - - - - - - - -
** ustawa z 2 marca- Ustawa z 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych [Dz.U. poz.374]
Dodane: 2020-03-28