14 STY 2025
Obowiązkowa „Edukacja zdrowotna” w szkołach – klucz do budowania zdrowego społeczeństwa
WIĘCEJ
14 STY 2025
WIĘCEJ
14 STY 2025
WIĘCEJ
14 STY 2025
WIĘCEJ
13 STY 2025
WIĘCEJ
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na posiedzeniu 21 maja 2020 r. przyjęło:
STANOWISKO Nr 50/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 21 maja 2020 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzorów deklaracji wyboru świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzorów deklaracji wyboru świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, przekazanym przy piśmie Pana Janusza Cieszyńskiego – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia znak: SZUZ.0210.7.2020.AG wskazuje na brak uzasadnienia dla odroczenia wejścia w życie do dnia 1 stycznia 2025 r. wzoru deklaracji wyboru świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej, określonego w § 1 pkt 4 projektu rozporządzenia, stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia.
W uzasadnieniu rozporządzenia wskazano, że późniejszy termin wejścia w życie procedowanego rozporządzenia w zakresie ww. załącznika tzw. „wspólnej deklaracji” wyboru świadczeniodawcy udzielającego świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej oraz położnej podstawowej opieki zdrowotnej jest niezbędny z uwagi na konieczność dostosowania aktualnie funkcjonującego modelu podstawowej opieki zdrowotnej do modelu docelowego tj. funkcjonującego w oparciu o zespoły podstawowej opieki zdrowotnej. Należy wskazać, że wybór deklaracji, określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia nie jest wyborem zespołu podstawowej opieki zdrowotnej tylko wyborem lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej pracujących u tego samego świadczeniodawcy.
Należy również zwrócić uwagę na zbędną procedurę biurokratyczną, nie mającą uzasadnienia merytorycznego, polegającą na konieczności wypełniania przez pacjenta aż trzech oddzielnych druków deklaracji w przypadku wyboru u tego samego świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej - lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej.
STANOWISKO Nr 51/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 21 maja 2020 r.
w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, przesłanym przy piśmie Pana Dariusza Salomończyka Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu RP z dnia 5 maja 2020 r., znak: SPS-WP-173-83/20, zgłasza następujące uwagi do projektu.
W ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zapewnienie lekarzom i lekarzom dentystom szerokiego dostępu do finansowanych ze środków publicznych testów jest kwestią niezwykłej wagi zwłaszcza w kontekście planowanego „odmrażania” systemu ochrony zdrowia poprzez wznowienie przyjęć planowych pacjentów. Taki szeroki dostęp do testów nie musi być jednak wprowadzany w formie obowiązku nakładanego na wszystkich pracowników, decyzja o tym, którzy pracownicy mają być poddawani takim testom i z jaką częstotliwością powinna leżeć po stronie kierowników podmiotów wykonujących działalność leczniczą z uwzględnieniem specyfiki pracy na danym stanowisku, istniejących ryzyk transmisji wirusa w odniesieniu do wprowadzonych ograniczeń i procedur zapobiegawczych w danym podmiocie.
Prezydium wskazuje również na potrzebę zmiany przepisu art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi poprzez dodanie do katalogu sytuacji wyłączających możliwość skierowania lekarza do pracy przy zwalczaniu epidemii sytuacji samotnego sprawowania opieki nad osobą całkowicie ubezwłasnowolnioną.
STANOWISKO Nr 52/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 21 maja 2020 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o którym powiadomił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jan Sarnowski pismem z dnia 13 maja 2020 r., znak: PT7.8100.4.2020.BRAI.462, nie zgłasza uwag do przedmiotowego projektu.
STANOWISKO Nr 53/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 21 maja 2020 r.
w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzajach rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzajach rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką, o którym poinformował Zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia ds. Medycznych dr n. med. Bernard Waśko pismem z dnia 12 maja 2020 r., znak: DSOZ-SRL.400.2.2020 2020.53530.BOST, nie zgłasza uwag do przedmiotowego projektu.
STANOWISKO Nr 54/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 21 maja 2020 r.
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej przekazanym przy piśmie Pana Dariusza Salamończyka – Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 28 kwietnia 2020 r., znak: SPS-WP-173-81/20, nie zgłasza uwag do przedłożonego projektu ustawy.
STANOWISKO Nr 55/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 21 maja 2020 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającym rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego, o którym poinformował Pan Waldemar Kraska Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia pismem z dnia 30 kwietnia 2020 r., znak: ROR.520.2.26.2020.TM, zgłasza następującą uwagę.
Obowiązujące rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz. U. poz. 1213) w § 15 pkt 3 wskazuje wymagania dla szpitalnych oddziałów ratunkowych, które muszą być spełnione w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. Jednym z nich, o którym stanowi § 6 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, jest obowiązek zapewnienia w obrębie obszaru segregacji medycznej, rejestracji i przyjęć warunków niezbędnych do przeprowadzenia wywiadu z zespołami, jednostkami lub podmiotami wskazanymi § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz z osobą, która znajduje się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, lub z osobą jej towarzyszącą.
Projektowane rozporządzenie nadając nowe brzmienie w § 15 pkt 3 – 4 oraz dodając pkt 5 w obowiązującym rozporządzeniu w żadnym z tych punktów tego obowiązku nie uwzględnia. Oznacza to, że wymagania określone w § 6 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia będą musiały być spełnione z dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, a więc po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia (chyba, że projektowane rozporządzenie wejdzie w życie po 30 czerwca 2020 r.). Powody pominięcia wymogu wynikającego z § 6 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w przepisach wydłużających okres dostosowawczy nie zostały wyjaśnione. Rozwiązanie to wydaje się nieuzasadnione, zwłaszcza, że celem projektowanych zmian jest zapewnienie podmiotom leczniczym realnej możliwości wywiązania się z obowiązku zapewnienia właściwej organizacji szpitalnego oddziału ratunkowego w dłuższej perspektywie czasowej.
Dodane: 2020-05-22, przez: Dział Komunikacji NIL
Podobne wpisy
14 WRZ 2022
Nie ma dowodów
Rośnie liczba studentów kierunku lekarskiego. Jest on dostępny w każdym województwie przynajmniej w jednej uczelni, choć niekoniecznie medycznej. W przyszłym roku w Warszawie kształceniem przyszłych lekarzy zajmie się już piąta placówka. To jeszcze nie koniec.
3 CZE 2020
Czy informacja o zarażonych medykach będzie upubliczniona?
Prezes NRL ponownie zwraca się z apelem do Ministerstwa Zdrowia
3 KWI 2020
Apel PNRL w sprawie odwołania min. W. Kraski
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przyjęło apel w sprawie odwołania Sekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia Pana Waldemara Kraski